Problemløsning i klasserommet - med drama som metode
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven beskriver utviklingen av et undervisningsopplegg der matematikkfaget tar i bruk drama som metode. Elementene i undervisningsopplegget er matematiske ferdigheter innenfor problemløsning og anvendelse av strategier og teknikker for å kunne løse forskjellige problemer. Drama fungerer som et didaktisk grep for å komme til de forskjellige problemløsningsoppgavene som elevene skal løse. Oppgaven består av to deler der den ene delen er en lærerveiledning som beskriver gjennomføring av prosjektet i klasse med alt av kopioriginaler og manus for gjennomføring. Den andre delen er en teoretisk begrunnelse for behov og hvorfor et slikt produkt kan trenges i norsk skole. I tillegg beskriver del to den metodiske utprøvingen av oppgaver og opplegg, og arbeidet med ferdigstillelse av produktet. Utviklingen har hatt fokus på at drama skal være et hjelpemiddel for å ta i bruk problemløsning i større grad i klasserommet. Arbeidet som er gjort med utprøving, både av oppgaver og av hele produktet, har handlet om at elevene som jobber med dette skal oppleve motstand, men samtidig også at det ikke er for vanskelig. Det skal være flyt i opplegget. Dette har vært aksjonsforskning der målet med forskningen har vært å komme fram til et godt fungerende opplegg, med fokus på lærere som skal gjennomføre, men også et faglig utbytte for elevene. Opplegget har derfor blitt utarbeidet og utviklet etter en forenklet modell av Ylva Engstrøms ekspansive læringssirkel. Konklusjonen er at dette er et nyskapende produkt som bør kunne brukes i norsk ungdomsskole. Abstract
This master's thesis describes the development of a teaching program where mathematics incorporates drama as a method. The elements of the teaching program include mathematical skills in problem solving and the application of strategies and techniques to solve various problems. Drama serves as a didactic tool to access the various problem-solving tasks that students are to solve. The thesis consists of two parts, where one part is a teacher's guide describing the implementation of the project in class with all original copies and scripts for execution. The other part is a theoretical justification for the need and why such a product may be needed in the Norwegian school system. In addition, part two describes the methodical testing of tasks and programs, and the work on completing the product. The development has focused on drama being a tool to use problem solving to a greater extent in the classroom. The work done in testing, both tasks and the entire product, has been about students working on this by experiencing resistance, but also succeeding in solving tasks. There should be flow in the program. This has been action research where the goal of the research has been to arrive at a well-functioning program, focusing on teachers who will implement it, but also on academic benefits for students. The program has therefore been developed based on a simplified model of Ylva Engström's expansive learning cycle. The conclusion is that this is an innovative product that should be usable in Norwegian secondary schools.