Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjørklund, Julie Therese Aasen
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:15Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:49603363
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139749
dc.description.abstractTemaet for denne studien er lek i undervisning og hvordan lekende tilnærminger kan tas i bruk i norskundervisning på 3. trinn. Gjennom et lærerperspektiv retter studien fokus mot hvordan lærere tilrettelegger for lek. Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan norskfaget kan ivareta en lekende tilnærming til faget når elevene går på 3. trinn og er ferdig med grunnleggende begynneropplæring hvor lek ofte er en naturlig del av skolehverdagen. Teoretiske perspektiver på blant annet sosiokulturell læringsteori, ulike begreper og former for lek, og teori som omhandler norsk som dannings- og redskapsfag står sentralt. Studien har et kvalitativ forskningsdesign med utgangspunkt i observasjonsdata fra to ulike skoler, med to lærere som informanter. Studien utforsker følgende problemstilling: Hvordan kan norskundervisning på 3. trinn ivareta en lekende tilnærming til faget? I studien finner jeg at de to informantene bruker lek i sin norskundervisning, hvor blant annet rollelek blir benyttet som en måte å tilegne seg skriftlig kompetanse. Lærerne innhenter inspirasjon fra det dramafaglige hvor rekvisitter og annet materiell bidrar til å støtte og ivareta lekekompetansen til elevene. Et annet sentralt funn er at elevene mestrer og engasjerer seg i de lekende aktivitetene. Studien viser videre at lærerne har en viktig betydning for å støtte elevene både faglig og sosialt under lekbasert undervisning. Ikke minst er den lekende tilnærmingen til faget noe som engasjerer elevene. I tillegg viser studien at elevene viderefører elementer fra den lekende undervisningen og over i egen frilek da de for eksempel skal ut i friminutt. Avslutningsvis kobler jeg lek til to hoveddimensjoner: norsk som danningsfag og norsk som redskapsfag. Studien løfter frem betydningen av å se på faglig og sosial læring i samspill, snarere enn å betrakte dem som isolerte.
dc.description.abstractThe theme of this thesis is play in education and how playful learning can be employed in the subject Norwegian at the 3rd grade level. Through a teacher perspective, the study focuses on how teachers facilitate playful learning. The purpose of the master's thesis is to examine how the subject Norwegian can maintain a playful learning to the subject when students reach the 3rd grade and have completed the early years of school, where play is often a natural part of the school day. Theoretical perspectives including sociocultural learning theory, various concepts and forms of play, and theories related to Norwegian as a subject for both formation and practical skills are central. The study employs a qualitative research design based on observational data from two different schools, with two teachers as informants. The study explores the following research question: How can the subject Norwegian at the 3rd grade level maintain a playful learning to the subject? In the study, I find that the two informants use playful learning in their teaching in subject Norwegian, where role-play, among other things, is utilized as a way to acquire written competence. Teachers draw inspiration from drama education, where props and other materials contribute to supporting and maintain students' play competencies. Another key finding is that students master and engage in playful activities. Furthermore, the study shows that teachers play a crucial role in supporting students both academically and socially during play-based learning. Notably, the playful learning to the subject is something that engages students. Additionally, the study demonstrates that students carry elements from playful learning into their own free play, such as during recess. Finally, I connect play to two main dimensions: Norwegian as a subject for both formation and practical skills. The study highlights the importance of considering academic and social learning in conjunction rather than viewing them in isolation.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLekende tilnærming til norskfaget. En observasjonsstudie av læreres tilrettelegging for lek på 3. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel