Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEl Anbri, Imad
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:22Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51658537
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139752
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven utforsker jeg rollen til det multimodale samspillet i to digitale læremidler. Studien tar for seg en sosialsemiotisk tilnærming til multimodalitetsanalysen. Dette for å undersøke hvordan modaliteter bidrar til formidlingen av sammensatte tekster i to digitale læremidler for mellomtrinnet. Forskningen er kvalitativ og vil ha som mål å besvare denne problemstillingen: «Hva kjennetegner de ulike rollene i det multimodale samspillet på temasidene i to utvalgte digitale læremidler, direkte rettet mot norskfagets forståelse av sammensatte tekster for mellomtrinnet?» For å utforske dette har jeg formulert tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan bidrar multimodal kohesjon til samspillet i temasidene for sammensatte tekster i læremidlene? 2) På hvilken måte er de forskjellige modalitetene funksjonelt spesialisert for å støtte meningsdannelsen i temasiden for sammensatte tekster i læremidlene? 3) Hvordan påvirkes intermedialitet i lys av medienes modaliteter formidlingen av multimodale elementer i digitale læremidler? Funnene i oppgaven viser at rollen til multimodal kohesjon styrker den kohesive opplevelsen av tekstene, mens funksjonell spesialisering av modalitetene forsterker meningsdannelsen ved å utnytte modalitetens unike affordans. Intermedialiteten fremhever samspillet mellom forskjellige medietyper, som påvirker både presentasjon og tolkning av innholdet. Studien bidrar til læremiddelforskningen ved å undersøke bevisst bruk av multimodale roller i videreutviklingen av digitale læremidler, med spesielt fokus på hvordan sammensatte tekster formidles og forstås.
dc.description.abstractEnglish abstract In this master's thesis, I will explore the role of multimodal meaning-making in two digital learning materials. The study uses a social semiotic approach to multimodal analysis to investigate how modalities contribute to the role of meaning-making in multimodal texts in two digital learning materials designed for middle school. This study is qualitative and aims to answer the following question: “What characterizes the different roles in the multimodal meaning-making on the theme pages of two selected digital learning resources, directly targeted at the understanding of multimodal texts in the Norwegian language subject?” To explore this, I have formulated three research questions: 1) How does multimodal cohesion contribute to the interaction on the theme pages for multimodal texts in the learning materials? 2) In what way are the different modalities functionally specialized to support meaning-making on the theme pages for multimodal texts in the learning materials? 3) How does intermediality, in terms of the modalities of the media affect the communication of multimodal elements in digital learning materials? Findings in this thesis show that the role of multimodal cohesion strengthens the cohesive experience of the texts, while the functional specialization of modalities enhances meaning-making by utilizing each modality's unique affordances. Intermediality highlights the interaction between different media types, which affects both the presentation and interpretation of content. The study contributes to learning material research by examining the deliberate use of multimodal roles in the further development of digital learning resources.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleRollen til multimodalt samspill i digitale læremidler.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record