Naturfaglige fenomener kombinert med programmering
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139753Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I dette undervisningsopplegget kalt naturfaglige fenomener kombinert med programmering, kombineres Scratch-programmering med temaet drivhuseffekten for å fremme samarbeid og algoritmisk tenking blant ungdomsskoleelever. Opplegget har blitt forbedret gjennom en tematisk analyse, hvor jeg justerte gruppene fra tilfeldig til målrettet sammensetning basert på vurdering og kunnskap, noe som forbedret samarbeidet betydelig. Dette tilpasses studier som fremhever fordelen av parprogrammering og tilpasset støtte. Støttematerialene, inkludert et lærerhefte og et puslespill, har blitt designet for å hjelpe elever og lærere gjennom opplegget. Disse materialene fremmer diskusjon og hjelper med koding gjennom en strukturert tilnærming til drivhuseffekten. Elevene benyttet seg av skissering og prøv-og-feil metoder. Engasjementet og tilbakemeldingene fra elever peker på at opplegget er både morsomt og lærerikt, noe som indikerer at det tilbyr en effektiv og nyskapende pedagogisk metode som både engasjerer og utdanner. In this educational program called natural science phenomena combined with programming, Scratch programming is combined with the theme of the greenhouse effect to promote collaboration and algorithmic thinking among middle school students. The program has been improved through thematic analysis, where I adjusted the groups from random to targeted composition based on assessment and knowledge, significantly enhancing collaboration. This adapts studies highlighting the benefits of pair programming and tailored support. Support materials, including a teacher's guide and a puzzle, have been designed to assist students and teachers throughout the program. These materials facilitate discussion and assist with coding through a structured approach to the greenhouse effect. Students utilized sketching and trial-and-error methods. The engagement and feedback from students indicate that the program is both fun and educational, suggesting that it offers an effective and innovative educational method that both engages and educates.