Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMogen, Dagny Henriette
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:45Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231473791:50456989
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139757
dc.description.abstractNorsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres i samfunnet og på skolen, og på hvilke måter påvirker dette investering i undervisning og skolefag? Hensikten med studien er å øke kunnskapen rundt måten ulike identiteter møtes i den norske skolediskursen, med fokus på elever med innvandrerbakgrunn, og hvordan dette kan påvirke investeringen som legges inn i undervisning og skolefag. Det teoretiske grunnlaget ligger i Nortons (2013) investeringsteori. Dörnyeis (2009) teori om «The L2 Motivational Self System» blir brukt som et supplement, for å utvide og nyansere identitetsbegrepet. Teoriene, og tidligere forskning på lignende temaer, er i utgangspunktet knyttet opp mot språkinnlæring, men i denne studien knyttes de opp mot generell kunnskapsdanning i forhold til skolefag. Metoden er inspirert av etnografi og narrativer. Dataene er samlet inn gjennom tre individuelle, semistrukturerte intervjuer av voksne elever på videregående med innvandrerbakgrunn. Funnene viser at investeringen i undervisning og skolefag påvirkes av måten deltakerne opplever å få identitetene sine reflektert i samfunnet og på skolen, da disse opplevelsene påvirker følelsen av tilhørighet, samt muligheter og vilje til kapitalforhandling. Funnene viser også at læreren spiller en viktig rolle i å legge til rette for investering i undervisning og skolefag hos elever med innvandrerbakgrunn.
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (Abstract) This thesis investigates the interaction between identities and investment in teaching and school subjects, and explores the research question: How do students with migrant backgrounds experience that their identities are reflected in society and in school, and in what ways does this affect investment in teaching and school subjects? The purpose of the study is to contribute with knowledge about how different identities are met in Norwegian school discourses, with a focus on students with migrant background, and on what ways their experiences can affect investment in teaching and subjects. The theoretical framework is based on Norton’s (2013) investment theory. Dörnyei’s (2009) theory «The L2 Motivational Self System» is used as a supplement to expand and nuance the term identity. Theories and previous research on similar topics are initially focused on language learning, but in this study, they are focused on acquiring knowledge in various school subjects. The method is inspired my ethnography and narratives. The data is collected through three individual semi-structured interviews with adult students in high school with migrant backgrounds. The findings show that investment in teaching and school subjects are affected by the ways in which the participants’ identities are reflected in society and in school, because these experiences affect the feeling of belonging, and the opportunities and desire to negotiate capital. The findings also show that the teacher plays an important role in facilitating investment in teaching and school subjects for students with migrant background.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel