Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSolli, Rikke Sofie
dc.date.accessioned2024-07-11T16:10:15Z
dc.date.available2024-07-11T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:131902895
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140265
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvordan er bokstavinnlæringen operasjonalisert i lærebøker i norsk?» gjennom en analyse av lærebøkene Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1 sine aktiviteter i bokstavinnlæringen. Formålet med studien er å undersøke hvilke formål de ulike aktivitetene lærebøkene legger opp til har, med tanke på komponenter som inngår i bokstavkunnskap og bokstavinnlæring. Dette innebærer gjenkjenning av små og store bokstaver, forming av små og store bokstaver, bokstav-lyd-kobling, fonologisk bevissthet og ordavkoding. Her undersøkes det også hvor stor del av den første lese- og skriveopplæringen som er rettet mot bokstavinnlæringen og hvor stor del som er rettet mot andre elementer av norskfaget. I tillegg er formålet å undersøke hvilke aktivitetsformer de ulike aktivitetene har, med tanke på hvilke sensoriske tilnærminger og læringsstiler aktivitetene inkluderer. Dette innebærer om aktivitetene er visuelle, auditive, taktile, kinetiske eller en kombinasjon av de ulike og da multisensorisk. Videre ser studien på om valg, fordeling, rekkefølge og progresjon ved aktivitetene kan støttes av teori og tidligere forskning. Hensikten med studien er dermed vise hvordan bokstavinnlæringen er operasjonalisert i lærebøkene gjennom aktivitetene som blir presentert. Ønsket er at dette kan gi innsikt i hva lærebøker vektlegger i bokstavinnlæringen og hvordan det da kan være gunstig å legge opp bokstavinnlæringen. Resultatene fra studien viser at lærebøkene, gjennom aktivitetene, dekker alle aspektene ved bokstavkunnskap, men med en overvekt av aktiviteter som har som formål å fremme utviklingen av fonologisk bevissthet. Lærebøkene inkluderer også alle de ulike læringsstilene og sensoriske tilnærmingene, men prioriterer visuelle, auditive og taktile aktiviteter fremfor kinetiske. Studien konkluderer med at lærebøkene Nye Zeppelin, Salto og Ordriket har flest aktiviteter rettet mot bokstavinnlæringen, og færre aktiviteter rettet mot andre elementer av norskfaget som leseforståelse, ordforrådsbygging og videre skriveutvikling. Innenfor bokstavinnlæringen er aktiviteter rettet mot utviklingen av fonologisk bevissthet fått stor plass. Det vises også at lærebøkene legger opp til en multisensorisk tilnærming til bokstavinnlæringen, med en prioritering av visuelle, auditive og taktile aktiviteter fremfor kinetiske. Samlet sett gir studien en innsikt i hvordan bokstavinnlæringen er operasjonalisert i lærebøker i norsk, hvilke formål som fremmes gjennom aktivitetene og hvilke sensoriske tilnærminger aktivitetene inkluderer og hva som vil være gunstig for elevene.
dc.description.abstractThis master’s thesis investigates the research question «How is letter learning operationalized in textbooks in Norwegian? » through an analysis of the activities related to letter learning in the textbooks Nye Zeppelin, Salto and Ordriket. The purpose of the study is to investigate the purpose of the various activities presented in the textbooks concerning components of letter knowledge and letter learning. This includes recognition of lowercase and uppercase letters, shaping lowercase and uppercase letters with handwriting, letter-sound correspondence, phonological awareness, and decoding. Additionally, the study investigates the proportion of the textbooks directed towards letter learning versus other elements of the Norwegian subject. Furthermore, the aim is to investigate the different learning styles and learning modalities included in the activities. This includes assessing whether the activities are visual, auditory, tactile or kinetic, or a combination of these, thus being multisensory. The study also discusses whether the choices, distribution, order and progression of the activities align with theory and previous studies. Therefore, the intention of the study is to demonstrate how letter learning is operationalized in the textbooks through the presented activities, aiming to provide insight into what the textbooks prioritize in letter learning and how letter learning can be effectively structured. The results of the study indicate that the textbooks, through their presented activities, cover all aspects of letter knowledge, with a predominance of phonological awareness activities. The textbooks also incorporate various learning styles and learning modalities, with a preference for visual, auditory and tactile activities over kinetic ones. In conclusion, the study finds that the textbooks Nye Zeppelin, Salto and Ordriket feature most of their activities directed towards letter learning, with fewer activities targeting other elements of the Norwegian subject such as reading comprehension, vocabulary development and writing development. Within letter learning, activities aimed at developing phonological awareness are most prominent. The textbooks have a multisensory approach to letter learning, prioritizing visual, auditory and tactile activities. Overall, the study provides insight into how letter learning is operationalized in Norwegian textbooks, the purposes of the activities, the various learning modalities included and what would be beneficial for the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleOperasjonalisering av bokstavinnlæringen i lærebøker: En studie av bokstavinnlæringsaktiviteters formål og aktivitetsform i Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel