Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBorlaug, Sara Skog
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:22Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51655940
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140647
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker elevenes kunnskaper om jødedommen og deres refleksjonsevne på 7.trinn. Tematikken er blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: “Hvordan bruker elevene sin refleksjonsevne og tilegnede kunnskap da de ser presentasjonen av et jødisk samfunn i serien «My Unorthodox Life?”. Bakgrunnen for dette prosjektet bunner i elevenes økende aktivitet og engasjement på sosiale medier og deres stadige eksponering for informasjon gjennom bruken av digitale enheter. Formålet med studien er å undersøke hvordan elever bearbeider ny eller uvanlig kunnskap, samt hvordan de bruker sin bakgrunnskunnskap og refleksjonsevne i denne konteksten. Dette for å være bevisst på hvordan den pedagogiske tilnærmingen bør utvikles videre. Forskningsprosjektet har vedtatt en kvalitativ tilnærming, kombinert med både en fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapelig tilnærming. Studien er forankret i et teoretisk rammeverk som utforsker begrepet refleksjon slik det er formulert i læreplanverket og en definisjon basert på flere teoretikere. Videre blir Aristoteles tre kunnskapsnivåer, hermeneutikk med fokus på Gadamer sin teori om førforståelse, fordommer og den hermeneutiske sirkel, samt Iser sin leser-respons-teori beskrevet. Datamaterialet er sammensatt av en metodekombinasjon av kvalitativ observasjon av egen undervisning og en deduktiv innholdsanalyse av datamaterialet fra elevene. Resultatene av studien indikerer at elevene besitter en generell, overfladisk kunnskap om jødedommen som ikke oppfylte kompetansemålene i læreplanen, og som de senere ikke anvender i refleksjonsprosessen. Videre viser det seg at flertallet av elevene ikke benytter seg av en refleksjonsevne, da de hovedsakelig fremlegger deskriptive og normative uttalelser uten refleksjon. Imidlertid demonstrerte elevene en markant emosjonell intelligens når det kom til reaksjon av ulike hendelser som forekom i serien. Til tross for dette, viser studien at elevene har utfordringer med å oppfatte nyansene i en større virkelighetsforståelse, og flertallet av elevene på dette trinnet klarte ikke å skille det jødiske samfunnet fra å være en representant for religionen. Til slutt avdekket analysen av elevbesvaresene at elevene manglet en mental innsats i undervisningen, der den mentale utholdenheten er svekket.
dc.description.abstractThis master's thesis delves into seventh-grade students' knowledge of Judaism and their capacity for reflection. The investigation revolves around the research question: "How do students utilize their reflective abilities and acquired knowledge when watching the presentation of a Jewish community in the series 'My Unorthodox Life'?" This project stems from students' increasing activity and engagement on social media platforms and their continual exposure to information through digital devices. The study aims to explore how students process new or unfamiliar knowledge and how they employ their background knowledge and reflective abilities in this context, with the intention of informing the development of pedagogical approaches. The research project adopts a qualitative approach, incorporating both phenomenological and hermeneutic methodologies. It is grounded in a theoretical framework that examines the concept of reflection as formulated in the curriculum and a definition based on various theorists. Additionally, Aristotle's three levels of knowledge, hermeneutics focusing on Gadamer's theory of pre-understanding, prejudices, and the hermeneutic circle, as well as Iser's reader-response theory, are outlined. The data comprise a combination of qualitative observation of teaching practices and a deductive content analysis of student responses. The findings indicate that students possess a general, superficial knowledge of Judaism that does not meet the curriculum's competency goals and is not subsequently utilized in the reflection process. Moreover, the majority of students do not engage in reflective thinking, predominantly offering descriptive and normative statements without reflection. However, students demonstrated significant emotional intelligence in reacting to various events depicted in the series. Nonetheless, the study reveals that students struggle to grasp nuances in a broader understanding of reality, with the majority failing to distinguish the Jewish community as separate from merely representing the religion. Finally, the analysis of student responses uncovered a lack of mental effort in their learning, with weakened mental stamina evident.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMasteroppgave Refleksjonsevne blant KRLE-elever: En kvalitativ analyse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel