Kreativ samarbeidslæring - acroyoga Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet og bearbeidet et didaktisk undervisningsopplegg med acroyoga som aktivitet. Opplegget er tilegnet elever på 5.-7. trinn i faget kroppsøving. Formålet med opplegget er å se elevers sosiale utvikling når de arbeider kreativt og i samspill med andre. Hypotesen for oppgaven min er:
“Å være kreativ innenfor samarbeidslæring kan føre til en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse”.
For å spisse hypotesen min og konkretisere empirien, utarbeidet jeg to forskningsspørsmål:
Hvordan optimalisere samarbeidslæring i praksis?Hvordan legge til rette for at kreativiteten kan blomstre i samarbeidsøvelser?
Undervisningsopplegget er utviklet på bakgrunn av Læreplanen 2020, og teorier innenfor samarbeidslæring og kreativitet. Det legges vekt på begreper som sosial kompetanse, lek, samarbeid og kreativitet. Opplegget har blitt utviklet ved å ta i bruk pedagogisk designforskning som metode, noe som involverte observasjoner, elevtekstanalyse, samtale med lærer og intervju. Undervisningsopplegget ble testet ut i den samme elevgruppen, og det ble gjennomført 4 sykluser for å utvikle produktet. Resultatene og endringene etter hver syklus blir kortfattet presentert i denne oppgaven. Sluttresultatene indikerer en positiv utvikling hos elevenes sosiale kompetanse. Abstract
In this entrepreneurial master's thesis, a didactic teaching plan involving acroyoga as an activity has been developed and refined. The plan is aimed at students in grades 5-7 in the subject of physical education. The purpose of the plan is to observe students' social skills when they work creatively and interactively with others. The hypothesis of my thesis is:
"Being creative within collaborative learning can lead to a positive development in students' social skills."
To refine my hypothesis and specify the empirical data, I formulated two research questions:
How to optimize collaborative learning in practice?How to facilitate the flourishing of creativity in collaborative exercises?
The teaching plan is developed based on the Curriculum 2020, and theories within collaborative learning and creativity are utilized. Emphasis is placed on concepts such as social competence, play, collaboration, and creativity. The plan has been developed using pedagogical design research as a method, involving observations, analysis of student texts, discussions with teachers, and interviews. The teaching plan was tested in the same group of students, and 4 cycles were conducted to develop the product. The results and changes after each cycle are briefly presented in this thesis. The final results indicate a positive development in students' social skills.