Styringsdokumenters implikasjoner for foreldresamarbeid i barnehagen.
Abstract
Prosjektet foretar en diskursanalyse av styringsdokumenter for barnehagen, fra lov for barnehager og guider for foreldresamtaler. Målet med analysen var å avdekke om styringsdokumentene har implikasjoner for anerkjennelse og inkludering i foreldresamarbeidet i praksis, og om det finnes føringer som ivaretar inkludering i formelt foreldresamarbeid. Funnene viste at lovtekstene har klare ambisjoner og føringer for inkluderende praksis, men vagere formulering av anerkjennelsens betydning for kvalitet. Planene med lavere status har tydeligere formuleringer av sammenhengen mellom kvalitet i barnehagen og kjernebegrepene anerkjennelse og inkludering i foreldresamarbeidet. Dokumentene som ligger nærmest sosial praksis, årsplan og samtaleguider, viser fragmenter av inkludering og anerkjennelse hver for seg, men synes å mangle et helhetlig inkluderingsperspektiv. The project conducts a discourse analysis of governing documents for kindergartens, from the Kindergarten Act down to parent conversation guides. The analysis seeks to reveal whether the governing documents have implications for recognition and inclusion in parental cooperation in practice, and whether there are guidelines that safeguard inclusion in formal parental cooperation. The findings showed that the legal texts have clear ambitions and guidelines for inclusive practice, but vague formulation of the significance of recognition for quality. The documents closest to social practice, annual plans and conversation guides show fragments of inclusion and recognition separately, but seem to lack a holistic inclusion perspective in production and consumption.