Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSkogsøy, Lisa Bettina
dc.date.accessioned2024-07-12T16:11:01Z
dc.date.available2024-07-12T16:11:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231473791:50420311
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140667
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av læreres lesepraksiser og strategier når det kommer til tilpasset opplæring for elever på 8. til 11. trinn med dysleksi og/eller lesevansker. Lesepraksisene og strategiene er ment å rette seg mot leseforståelsen og leseutviklingen til elever med dysleksi og/eller lesevansker. Teori og tidligere forskning på dette området er begrenset, og det finnes et hull i forskningen når det gjelder læreres praksiser og strategier når det gjelder å differensiere for eldre elever med dysleksi og/eller lesevansker. Dette er forskningsspørsmålene som denne avhandlingen svarer på og bidrar til å belyse: - Hvilke lesepraksiser og strategier kan lærere bruke til å differensiere for elever på 8. til 11. trinn med dysleksi og/eller lesevansker i engelskfaget? - Hvor har de tilegnet seg praksisene og strategiene de bruker? Studiens data er halvstrukturerte intervjuer som er holdt med fem lærere (tre fra skoler akkreditert som dysleksi-vennlige). De innsamlede dataene drøftes opp mot to teorier om leseutvikling, Den Proksimale Utviklingssonen og en samling av ulike typer med tidligere forskning. Denne oppgaven konkluderer, blant annet, med at det mangler kunnskap og ressurser for lærere som underviser eldre elever med dysleksi og/eller lesevansker. Da lærerne ble spurt om hvilke praksiser de hadde eller hvilke strategier de brukte, viste det seg at deres innsats var mangelfull. Avhandlingen konkluderer også med at lærerutdanningen i Norge ikke dekker emnet dysleksi og andre lesevansker grundig, noe som er et av stedene hvor de fleste lærerne oppgir at de har lært praksisene sine, sammen med ressurser og kurs fra Dysleksi Norge. Det er forskjeller i kunnskap og praksis blant lærerne som jobber på dysleksi-vennlige skoler, da de differensierer mer for disse elevene og virker å være mer bevisste på de spesielle utfordringene til dysleksi (imidlertid virket ingen av lærerne å være klar over andre lesevansker enn dysleksi). De fleste lærerne uttrykte bekymring for å ikke kunne gjøre nok, eller ikke ha gjort nok, for elever med dysleksi
dc.description.abstractThis thesis is a study of teachers’ reading practices and strategies when differentiating between 8th to 11th-grade students with dyslexia and/or reading disabilities. The reading practices and strategies in question are meant to target the reading comprehension and reading development of students with Dyslexia and/or RD. Theory and previous research on this matter are limited, and there seems to be a gap in research regarding teacher practices and strategies when it comes to differentiating for dyslexic students and/or students with RD. These are the research questions that this thesis answers and helps shed light on: - Which reading practices and strategies can/do teachers use to differentiate for 8th-11th grade students with dyslexia and/or RD in the English subject? - Where have they acquired the practices and strategies that they apply? The thesis data is semi-structured interviews with five teachers (three from schools accredited as dyslexia-friendly). The collected data is discussed in light of two theories on reading development, the Zone of Proximal Development, and a collection of different kinds of previous studies. This paper concluded, amongst other things, that there is a lack of knowledge and resources for teachers of older students with dyslexia and/or RD. When the teachers were asked what kind of practices they had or what kind of strategies they applied, their efforts proved to be lacking. This thesis also concludes that teacher education in Norway does not thoroughly cover the topic of Dyslexia and other reading disabilities, which is one of the places where most of the teachers stated that they have learned their practices, along with resources and courses from Dysleksi Norge. There are differences in knowledge and practices in the teachers who work in the dyslexia friendly schools, as they differentiate more for these students and seem to be more aware of the particulars of the dyslexia disability (however, none of the teachers seemed aware of any other reading disability than dyslexia). Most of the teachers expressed concern about being unable to do enough, or not having done enough, for students with dyslexia.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEnhancing Reading Development and Comprehension for Secondary Students with Dyslexia and/or RD - Investigating teacher practices and differentiation strategies
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel