Pedagogisk ledelse i barnehagen, en studie av pedagogiske ledere og styreres opplevelse av egen arbeidshverdag.
Abstract
Hensikten med oppgaven er å belyse og skape en bredere forståelse av lederrollene i barnehagesektoren. Masteroppgaven er basert på to artikler som bygger på ulike forskningsmetoder kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode og en overbyggende kappe. Den første artikkelen (deloppgave 1) er kvalitativ, med intervju av pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Den andre artikkelen (deloppgave 2) er basert på kvantitativ forskningsmetode, hvor det er benyttet data fra spørreundersøkelsen sendt ut i forbindelse med Kultur for læring prosjektet i Hedmark fylke i 2017.
Forskningsspørsmålene henger sammen ved at de på hver sin måte belyser kjennetegn på to ulike lederroller i barnehagen. Det er de pedagogiske lederne som er igjennom Rammeplan for barnehagens innhold og oppgave (Kunnskapsdepartementet, 2017) delegert det daglige ansvaret for at pedagogisk arbeid forekommer i barnehagene, men hovedansvaret ligger hos en styrer som i sin hverdag ikke alltid har kapasitet til å nå ut til alle. Og som til enhver tid er avhengig av å ha tillit til at jobben ut mot barna gjøres i tråd med gitte retningslinjer.
I det kvalitative studiet (deloppgave 1) er det gitt resultater, etter intervjuer med pedagogiske ledere, som kan vise en opplevelse av stress og følelsen av og ikke strekke til når det kommer til ansvar/ ledelse, veiledning, planlegging i personalgruppen. Det vises tydelig at hjertet ligger hos barna, at tillit må fortjenes, og at ønske om mer kompetanse på fagfeltet ledelse i barnehagen, er høyt. Samtidig er det et spennende funn at ingen benytter veiledning systematisk, men alle skulle ønske det forekom på egen arbeidsplass og i større læringsfellesskap.
I det kvantitative studiet (deloppgave 2) er det gjort funn basert på størrelsen på barnehagen styrer er leder for. Kjennetegn på styrers pedagogiske ledelse, deres tilfredshet med jobben og graden av samarbeid viser små forskjeller, men forskjeller i favør en av variablene stor eller liten. Dette er med på å belyse et bilde på om store eller små barnehager er til det beste for ansatte og barn i en tid hvor det bygges flere og flere store enheter av ulike årsaker.
Dette er interessante funn som også gir grunnlag for videre forskning av sektoren som for mange ansees å være starten til barnas utdanningsløp. The purpose of the assignment is to illuminate and to gain a broader understanding of the leadership roles in the nursery sector. The master's thesis is based on two articles, where there are used different research methods, qualitative and quantitative and a comprehensive summary. The first article (subtask 1) is qualitative with interviews of educational leaders from different kindergartens. The second article (subtask 2) is based on a quantitative research method, where data from the survey sent out in connection with Culture for learning in Hedmark county in 2017 has been used.The research questions are connected in that they each shed light on the characteristics of two different leadership roles in the nursery school. It is the pedagogical leaders who, through the framework plan for the content and tasks of the kindergarten (Ministry of Education, 2017), have been delegated the day-to-day responsibility for pedagogical work taking place in the kindergartens, but the main responsibility lies with a director who in his/ her everyday life does not always have the capacity to reach out to everyone. And who at all times depend on having confidence that the work towards the children is done in line with given guidelines.
In the qualitative study (subtask 1), results have been provided, after interviews with educational leaders, which can show an experience of stress and the feeling of not being able to do enough when it comes to responsibility/management, guidance and planning in the staff group. It is clearly shown that the heart lies with the children, that trust must be earned, and that there is a high desire for more competence in the field of management in the nursery school. At the same time, it is an exciting discovery that no one uses guidance systematically, but everyone would like it to occur in their own workplace and in larger learning communities.
In the quantitative study (subtask 2), findings have been made based on the size of the nursery managed by the head. Characteristics of board members' educational leadership, their satisfaction with the job and the degree of cooperation show small differences, but differences in favor of one of the variables large or small. This helps to illuminate a picture of whether large or small kindergartens are in the best interests of staff and children at a time when more and more large units are being built for various reasons.
These are interesting findings that also provide a basis for further research into the sector, which for many is considered to be the start of children's education.