Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom det nasjonale kvalitetssystemet for utdanning (Paulsen & Hjertø, 2017). Opplæringsloven (1998) regulerer skoleeiers ansvar og elevers rettigheter. Den pedagogiske verdikjeden synliggjør at skoleeier er hierarkisk overordnet rektor (Paulsen, 2019). Denne studien er en kvalitativ undersøkelse som består av to artikler og en overbyggende kappe. Artiklene har hver sin problemstilling som tar utgangspunkt i hvordan skoleeier kan utøve sin kontrollmyndighet og samtidig gi støtte og handlingsrom til sine rektorer. Artikkel 1 har fokus på skoleeierperspektivet og artikkel 2 har fokus på rektorperspektivet. Det empiriske grunnlaget i artikkel 1 baserer seg på dybdeintervjuer med tre administrative skoleeiere. I artikkel 2 baserer det empiriske grunnlaget seg på dybdeintervjuer med fire rektorer i grunnskolen. Funnene viser at skoleeierne i vår studie er bevisste sin dobbeltrolle som både kontrollmyndighet og støtteinstans. Et interessant funn er at skoleeierne er samstemte om at tillit fra rektorene avhenger av skoleeiers kompetanse omkring skolefaglige spørsmål. Skoleeierne er opptatt av å bygge tillit som et grunnlag for å kunne bidra til å gi nødvendig støtte. Funnene viser at skoleeierne mener at rektorer har et betydelig handlingsrom, men at dette handlingsrommet kommer med begrensninger. Samtidig påpekes det at rektorene ikke klarer å benytte sitt handlingsrom fullt ut. Videre viser funnene at skoleeierne har høye forventinger til rektorene om at de skal beherske både administratorrollen og lederrollen. Det forventes at rektorene skal være i stand til å organisere og håndtere flere oppgaver parallelt, samtidig som de skaper visjoner, retning og motivasjon. Funnene i studien viser at rektorene anerkjenner at skoleeier opptrer som kontrollmyndighet. Dette med hensikt å sikre kvalitet, enhetlig praksis og at skolene drives i samsvar med nasjonale og lokale retningslinjer. Likevel viser funnene at rektorene opplever for høy grad av kontroll. Kontrolloppgaver gitt av skoleeier, legger et betydelig beslag på rektorenes tid og ressurser og innskrenker derfor rektorenes handlingsrom. Funnene fra studien viser et gap mellom rektorenes ønske om større handlingsrom og de faktiske begrensningene de står overfor når det gjelder tids- og ressursforvaltning. Skoleeierne i vår studie er opptatt av å bygge tillit, gi støtte samt å opptre som kontrollmyndighet. Likevel opplever ikke rektorene at skoleeier har god nok balanse mellom kontroll og støtte, da kontrollaspektet tar for stor plass. The purpose of this master thesis has been to research the tension between control and support exercised by school owners towards their groups of principals. Administrative school owners are closely linked with their principal groups through the national quality system for education (Paulsen & Hjertø, 2017). The Norwegian Education Act (1998) regulates the responsibilities of school owners and the rights of students. The educational value chain shows that the school owner is hierarchically superior to the principal (Paulsen, 2019). This study is a qualitative investigation consisting of two articles and an overarching cover. Each article has its own research question, based on how the school owners can exercise their authority of control while simultaneously providing support and room for action to their principals. Article 1 focuses on the school owner perspective, and article 2 focuses on the principal perspective. The empirical basis of article 1 is founded on in-depth interviews with 3 administrative school owners. In article 2, the empirical basis relies on in-depth interviews with 4 primary school principals. The findings show that the school owners in our study are aware of their dual role as both a control authority and as a support function. An interesting finding is that the school owners agree that trust from the principals depends on the school owner's competence regarding educational issues. The school owners are concerned with building trust as a foundation for being able to provide necessary support. The findings indicate that the school owners believe that principals have a significant room for action, but that the room for action comes with limitations. At the same time, it is pointed out that the principals are not fully utilizing their room for action. Furthermore, the findings show that the school owners have high expectations of the principals to master both the administrator and leader roles. It is expected that the principals should be able to organize and handle multiple tasks simultaneously while creating visions, direction, and motivation. The findings in the study reveal that the principals recognize that the school owner acts as an authority of control. This is intended to ensure quality, common understanding, and that schools are operated in accordance with national and local guidelines. However, the findings also show that the principals experience too high a degree of control. Control tasks given by the school owner take up a significant amount of the principals' time and resources, thereby restricting their room for action. The findings from the study show a gap between the principals' desire for room for action and the actual limitations they face in terms of time and resource management. The school owners in our study are focused on building trust, providing support, and acting as a control authority. However, the principals do not feel that the school owner has a good enough balance between control and support, as the control aspect takes up too much space.