Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro
Description
Full text not available
Abstract
Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ivaretatt for å opprettholde en høy kvalitet i opplæringen. Derfor er rektor avhengig av ledergruppen for å sikre effektiv utøvelse av god ledelse.
I denne masteroppgaven er det søkelys på avdelingslederes betydningsfulle rolle som leder av teammøter, og ledergruppens kollektive mestringstro og dens betydning i utviklingsarbeidet. Artikkel 1 er en empirisk oppgave hvor jeg ønsker å undersøke hvordan avdelingsledere utøver pedagogisk ledelse av et teammøte. Artikkel 2 er en teoretisk oppgave hvor det skal forsøkes å finne forklaringer på sammenheng mellom skoleledergruppens kollektive mestringstro og læreres utvikling av pedagogisk praksis. Begge artiklene er sammenkoblede ettersom ledergruppens kollektive mestringstro og gjensidig avhengighet kan være avgjørende for kvaliteten på teammøtene som avdelingsledere leder.
Funn i denne studien avdekker betydelige variasjoner i ledelsesstilene under teammøtene innenfor samme skole. En leder utøver strukturert ledelse av teammøtene, er aktivt deltakende og demonstrerer engasjement, og møtetiden utnyttes fullt ut. Den andre lederen er lite strukturert gjennom hele teammøtet, deltar lite aktivt og viser lite engasjement, og møtet avsluttes før teammøtetiden er over. Videre indikerer resultatene at en ledergruppe med høy kollektiv mestringstro er bedre forberedt på å takle utfordringer, fremme utvikling og påvirke lærernes pedagogiske praksis ved hjelp av sosial kognitiv læring og innsikt i lærernes handlingsteorier. The Ministry of Education emphasizes that it is the principal's responsibility to ensure high quality in the school's education (Ministry of Education, 2017). The school leader's responsibilities are extensive, and the principal must ensure that these tasks are taken care of to maintain high quality in the education. Therefore, the principal depends on the management team to ensure effective practice of good leadership.
In this master's thesis, the focus is on the significant role of department leaders as leaders of team meetings, and the collective self-efficacy of the leadership team and its importance in development work. Article 1 is an empirical study where I aim to investigate how department leaders exercise pedagogical leadership of a team meeting. Article 2 is a theoretical study where attempts will be made to find explanations for the relationship between the school leadership team's collective self-efficacy and teachers' development of pedagogical practice. Both articles are interconnected, as the leadership team's collective self-efficacy and mutual dependence can be crucial for the quality of team meetings led by department leaders.
Findings in this study reveal significant variations in leadership styles during team meetings within the same school. One leader conducts structured leadership of team meetings, actively participates, and demonstrates engagement, and the meeting time is fully utilized. The other leader is less structured throughout the entire team meeting, participates less actively, shows little engagement, and the meeting ends before the team meeting time is over. Furthermore, the results indicate that a leadership team with high collective self-efficacy is better prepared to handle challenges, promote development, and influence teachers' pedagogical practice using social cognitive learning and understanding of teachers' action theories.