Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
Abstract
Sammendrag:I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen.Dette har vi oppnådd ved å undersøke ulike teorier om anerkjennelse og fravær av dette, samt påvirkningen på individets identitet. Det har vi gjort ved å fokusere på denne problemstillingen: «Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?»
I dette forskningsstudiet har vi gjennomført tre enkelte intervjuer med tre gutter som har krysskulturelle bakgrunn. Alle tre har fullført grunnskolen på Østlandet i Norge. Hensikten med denne studien, har vært å få fram deltakernes stemme om hvordan de har opplevd anerkjennelse og tilhørighet i skolemiljøet.
Vi har tatt utgangspunkt i Axel Honnets tre sfærer for anerkjennelse: kjærlighetssfæren, rettighetssfæren og den solidariske sfæren. I tillegg tar studien også utgangspunkt i teorier om kulturell kapital, identitet og flerkulturell pedagogikk. For å bringe fram deltakernes svar, har vi brukt hermeneutisk vitenskapsteori som tilnærming. Dette er vedvarende gjennom hele forskningsprosjektet.
Ved å fordype oss i temaer som identitet, tilhørighet og mottatt anerkjennelse fra lærerne og skolen, har vi utarbeidet oss innsikt i de komplekse dynamikkene som former deltakernes daglige liv. Språk og kulturell bakgrunn viser seg å både være en ressurs og en utfordring i skolehverdagen. Til tross for positive opplevelser, viser funnene at det fortsatt eksisterer barrierer som må overvinnes. Dette gjelder spesielt i forhold til anerkjennelse av krysskulturelle identiteter i skolesystemet.
Avslutningsvis demonstrerer funnene i denne oppgaven tydelig at skolen spiller en kritisk rolle i hvordan deltakerne navigerer mellom ulike kulturelle identiteter. Deretter viser funnene at forholdet mellom anerkjennelse av deltakernes bakgrunn, og en skolehverdag som de kjenner seg igjen, kulminerer i følelsen av tilhørighet. Dessuten peker funnene i en retning der deltakernes trivsel øker når anerkjennelse av deres kulturelle bakgrunn finner sted. Studien underbygger behovet for en mer inkluderende og tilpasset undervisningspraksis som både anerkjenner og verdsetter mangfoldet av elevers bakgrunn. Abstract:In this master’s thesis, we have sought to explore the concept of recognition among cross-cultural boys in Norwegian schools. Through this research, we have examined how cross-cultural boys experience recognition in their everyday school life.
We have achieved this by exploring various theories of recognition and the absence of recognition and its impact on individual identity. This has been done by focusing on the research question: "How do boys with a cross-cultural background experience recognition in everyday school life?"
In this research study, we conducted three individual interviews with three boys who have a cross-cultural background, all of whom have completed primary school in the Eastern region of Norway. The purpose of this study was to capture the participants' voices on how they have experienced recognition and belonging in the school environment.
We have based our study on Axel Honneth's three spheres of recognition, which are the sphere of love, the sphere of rights, and the sphere of solidarity. Additionally, the study also draws upon Pierre Bourdieu's theories of cultural capital, identity, and multicultural pedagogy. To elicit the participants' responses, we employed a hermeneutic scientific approach that was sustained throughout the research project.
By delving into topics such as identity, belonging, and received recognition from teachers, we have gained insights into the complex dynamics that shape the participants' daily lives. Language and cultural background are revealed to be both a resource and a challenge in the school environment. Despite positive experiences, the findings indicate that there are still barriers to overcome, particularly in terms of integration and recognition of multicultural identities within the educational system.
In conclusion, the findings of this study clearly demonstrate that schools play a critical role in how participants navigate between different cultural identities. Furthermore, the findings indicate that the relationship between recognition of participants' backgrounds and a school life that they can relate to culminates in a sense of belonging. Lastly, the findings suggest that participants' well-being increases when recognition of their cultural background takes place.