Den uvurderlige lærer-elev-relasjonen: en litteraturstudie av lærerens betydning i møte med innagerende atferd
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140938Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studien tar for seg innagerende atferd og dens sammenheng med lærer-elev-relasjonen ut fra et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv. For å komme nærmere et svar på hvilken betydning lærer-elev-relasjonen har for elever som innagerer i barneskolen, er det gjennomført en systematisk litteraturstudie. Denne bunnet ut i 8 artikler som ble tematisk analysert. Den tematiske analysen medførte fire unike kategorier: «konstruksjoner», «individuelle faktorer, «lærer-elev-relasjonen som beskyttende faktor» og «læreren som tilrettelegger for positiv utvikling. Resultatene viste en betydelig sammenheng mellom et kvalitativ godt lærer-elev-forhold og et bedre velvære i skolen for elever som innagerer. Dessuten, med grunnlag i sosialkonstruktivistisk teori, ble betydningen av ulike konstruksjoner i møte med innagerende atferd problematisert og vurdert som viktig. Funnene i denne studien understøtter derfor betydningen av en anerkjennende lærer som er bevisst sin egen praksis og væremåte i møte med sårbare elever. This study examines internalizing behavior and its relation to the teacher-student relationship seen from the perspective of social constructivist theory. In order to get closer to an answer to the significance of the teacher-student relationship for pupils who exhibit internalizing behavior in primary school, a systematic literature review was conducted, resulting in 8 articles that were thematically analyzed. The thematic analysis resulted in four distinct categories: “constructions”, “individual factors”, “the teacher-student relationship as a protective factor” and “the teacher as a facilitator for positive development”. The results showed a significant connection between a qualitatively good teacher-student relationship and a better well-being in school for students who exhibit internalizing behavior. Moreover, based on social constructivist theory, the significance of different constructs regarding internalizing behavior was problematized and considered important. The findings of this study therefore support the importance of a teacher who recognizes their students and is aware of their own practice and behavior in the face of vulnerable students.