Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
Abstract
Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». Formålet med studien er å kunne si noe om hvordan småtrinnselevers matematiske argumentasjon vises gjennom multimodalitet, hva som utløser argumentasjonen og om argumentasjonen er matematisk forankret eller ikke. Med en kvalitativ tilnærming ble det gjennomført observasjon med videoopptak av elevenes arbeid med problemløsningsoppgaver. Nordin og Boistrup (2018) sitt rammeverk for å identifisere matematisk argumentasjon, er brukt som overordnet teoretisk rammeverk for oppgaven, og er i en tilpasset versjon brukt for å analysere datamaterialet.
Studiens funn peker på at det multimodale perspektivet er avgjørende for å forstå småtrinnselevers matematiske argumentasjon, og at et fokus på de non-verbale modalitetene gir lærere et godt grunnlag for å støtte elevenes matematiske utvikling. Videre vektlegges det sosiale aspektet ved argumentasjon. Studiens funn peker også på elevenes intuitive tilnærming til matematisk argumentasjon, og løfter viktigheten av å integrere matematisk argumentasjon tidlig i skoleløpet. This master's thesis examines multimodal mathematical argumentation in lower primary level. The research question is "What characterizes second-grade students' multimodal mathematical argumentation when working with problem-solving tasks?". The purpose of this study is to understand how primary school students' mathematical argumentation appears through multimodality, what triggers the argumentation, and whether the argumentation is mathematically grounded or not. Employing a qualitative approach, observations with video recordings of students' work on problem-solving tasks were conducted. Nordin and Boistrup's (2018) framework for identifying mathematical argumentation served as the overarching theoretical framework for the thesis and was adapted to analyze the data.
The findings of this study indicate that the multimodal perspective is crucial for understanding primary school students' mathematical argumentation. With a focus on non-verbal modalities, this perspective provides teachers with a basis for supporting students' mathematical development. Furthermore, the social aspect of argumentation is emphasized. The study also highlights students' intuitive approach to mathematical argumentation, emphasizing the importance of integrating mathematical argumentation in the early years of school.