Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHolter, Anniken Indgjerd
dc.date.accessioned2024-07-17T16:10:22Z
dc.date.available2024-07-17T16:10:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51662149
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141868
dc.description.abstractFlere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene til elevene. I denne masterstudien har jeg hatt et mål om å innhente kunnskap om læreres perspektiv på lesing på mediene læringsbrett og trykt papir, og om medier har noe å si for elevenes lesing. Hovedfokuset har vært å få innsikt i om lærerne ser at type lesemedium kan være med på å påvirke elevers leseengasjement, leseforståelse og konsentrasjon. Problemstillingen for oppgaven lyder som følger: «Hvilke oppfatninger har lærere om lesing på læringsbrett i forhold til lesing på papir?». Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer med tre norsklærere som har mye erfaring i skolen. Alle informantene arbeider i en skole der læringsbrett aktivt er i bruk, og hver elev har hver sitt læringsbrett. Gjennom forskningen har jeg kommet frem til at lærerne anser at elevene har større engasjement, bedre leseforståelse og bedre konsentrasjon, dersom elevene leser på trykt papir i forhold til å lese på læringsbrett. Lærerne presenterer også elevenes preferanser, hvor det kommer tydelig frem at dersom elevene velger selv hva de vil lese i, velger de å lese på trykt papir fremfor læringsbrett. Selv om alle lærerne arbeider på heldigitale skoler, har ingen av lærerne gått helt vekk fra å bruke trykt papir. Selv dersom skolen ikke har oppdaterte lærebøker, blir tekster skrevet ut slik at elevene også får lest på trykt papir, og det kommer også frem at lærerne som nå har fått tilgang på helt nye lærebøker, er veldig fornøyd med dette. Alle lærerne ser på læringsbrettet som et fint læringsverktøy, og som et godt hjelpemiddel til tilpasning, men ser viktigheten av at man fortsetter å bruke de fysiske bøkene.
dc.description.abstractSeveral studies show that Norwegian students perform worse and read less than before (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). The tablet has fully entered the school system and has contributed to changes in students' reading habits. In this master thesis, my goal has been to gather knowledge about teachers' perspectives on reading on different media, tablets and printed paper, and whether media have an impact on students' reading. The main focus has been to gain insight into whether teachers believe that the type of reading medium can affect students' reading engagement, comprehension, and concentration. The research question for the assignment is as follows: «What perceptions do teachers have about reading on tablets compared to reading on paper?». I have conducted qualitative interviews with three Norwegian language teachers with extensive experience in schools. All informants work at a school where tablets are actively used, and each student has their own tablet. Based on the research, I have found that teachers believe that students show greater engagement, better comprehension, and better concentration when reading on printed paper compared to reading on tablets. Teachers also present students' preferences, where it becomes clear that if students choose what they want to read, they choose printed paper over tablets. Even though all teachers work in fully digital schools, none of them have completely stopped using printed paper. Even if the school does not have updated textbooks, texts are printed out so that students also can read on printed paper, and it is evident that teachers who now have access to brand new textbooks are very satisfied with this. All teachers view the tablet as a fine learning tool and sees it as a useful aid for adaptation, but they still see the importance of continuing to use physical books.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel