Språkbruk i engelsk undervisning på barneskolen: En studie av lærerholdninger
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av norske grunnskolelæreres holdninger angående språkbruk og rollen til norsk i engelskundervisningen. Masteroppgaven samlet inn data gjennom semistrukturerte intervjuer med fire engelsklærere i norske grunnskoler, som ble analysert og rapportert gjennom en tilpasset versjon av en "tematisk analyse" av Johannessen et al (2018). Funnene i denne studien indikerer at deltakerne mener at engelsk bør være det språket som hovedsakelig brukes i engelskundervisningen, samt at norsk skal ha en liten rolle, hvor det hovedsakelig brukes for å tilpasse undervisningen og overføre kunnskap mellom de to språkene. Videre fremhever deltakerne hindringene i veien for å kunne snakke omfattende mengder engelsk under engelskundervisningen, der hovedproblemene som blir trukket frem er elevenes alder, språknivå og tiden som er satt av til engelskfaget.
For å overkomme hindringene som deltakerne har fremhevet, foreslår denne masteroppgaven en tverrfaglig tilnærming for å sikre at elever blir tilstrekkelig eksponert til engelskspråket, slik det er blitt brukt til stor virkning i en norsk studie om effektene av økt engelsk eksponering av unge elever av Dahl (2014). This thesis is a qualitative study of Norwegian primary school teachers’ beliefs on language use and the role of Norwegian in English teaching. The thesis collected data through semi-structured interviews of four English teachers in Norwegian primary schools, which was analysed and reported through an adapted version of a “thematic analysis” by Johannessen et al (2018). The findings of this study indicate that the participants believe English should be the main language used in English teaching, with Norwegian playing a small role, mainly for the purpose of differentiating instruction and transferring knowledge between the two languages. Furthermore, the participants highlight the obstacles they experience to speak extensive amounts of English during English teaching, with the main issues being pupils age, language-level and the time allocated to the English subject.
To circumvent the obstacles highlighted by the participants, this thesis proposes an interdisciplinary approach to ensure pupils are sufficiently exposed to the English language, as utilized to great effect in a Norwegian study on the effects of increased English exposure in young learners by Dahl (2014).