Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMoen, Madeleine Østerud
dc.contributor.authorNylend, Emilie Møllhaug
dc.date.accessioned2024-07-17T16:10:34Z
dc.date.available2024-07-17T16:10:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231477318:130539281
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141872
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som jobber på ulike skoler på Østlandet, hvor alle har erfaringer med ADHD. Problemstillingen til prosjektet er: Hvilke erfaringer har et utvalg lærere når det kommer til å tilpasse undervisningen for elever med ADHD-diagnosen i barneskolen? ADHD er en diagnose som ofte blir snakket om i skolen, og det er sannsynlig at de fleste lærere vil møte elever med denne diagnosen i løpet av sin karriere. Dette understreker behovet for å forbedre kunnskapen om hvordan undervisningen kan tilpasses for disse elevene. Resultatene fra studien peker på viktigheten av tilpasninger i undervisningen for at individuelle behov skal kunne ivaretas. Deltakerne understreker viktigheten av å tilby varierte undervisningsmetoder og tilpassede oppgaver for å støtte hver enkelt elev på en best mulig måte. Videre fremheves betydningen av gode relasjoner, inkludering, motivasjon og mestring, klassemiljø og klasseledelse, og et godt skole-hjem samarbeid som relevant for å skape et trygt og godt læringsmiljø for elevene. Det trekkes også frem ulike utfordringer deltakerne møter på i forbindelse med ADHD-diagnosen. Deltakerne ytrer at det blant annet er stor ressursmangel i skolen, samt at dagens skole ikke er tilrettelagt for alle. Dette understreker behovet for økt kompetanse og forståelse, slik at vi kan forsøke å imøtekomme elevenes individuelle behov på en tilfredsstillende måte.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to investigate the experiences of a selected group of elementary school teachers regarding adapted education for students diagnosed with ADHD. The thesis is an empirical study involving 6 teachers from various schools in the Eastern region of Norway, all with experience in dealing with ADHD. The research question for this project is: Which experiencec does a selected group of teachers have when it pertains to adaption of classes for students with ADHD in elementary school? ADHD is a diagnosis that is often discussed in schools, and it is likely that most teachers will encounter students with this diagnosis during their careers. This underlines the need to improve knowledge on how teaching can be adapted for these students. The results of the study emphasize the importance of adaptations in teaching to meet individual needs. Participants highlight the significance of offering diverse teaching methods and adapted tasks to support each student effectively. Furthermore, the importance of strong relationships, inclusion, motivation, and coping mechanisms, classroom environment and management, and effective school-home collaboration are emphasized as crucial for creating a safe and conducive learning environment for students. Various challenges related to the ADHD diagnosis are also highlighted by the participants. It is expressed that there is a significant lack of resources in schools, and it is stated that today's schools are not adapted for everyone. This underlines the need for increased competence and understanding, so we can attempt to meet the individual needs of students in a satisfactory manner.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel