Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorØstlund, Anne Marte Hyseth
dc.date.accessioned2024-07-18T16:10:24Z
dc.date.available2024-07-18T16:10:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51797203
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142188
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ser jeg på hvordan lærere kan bruke læringsbrett som verktøy for å differensiere begynneropplæringen i lesing og skriving. Jeg har studert dette ved å gjennomføre kvalitative dybdeintervjuer med tre lærere som har erfaring med dette. Bruk av læringsbrett er et omdiskutert tema, og har vært preget av en litt polarisert debatt. I min oppgave ser jeg grundigere på hvordan lærere kan bruke læringsbrett og ulike typer applikasjoner for å differensiere opplæringen, med særlig fokus på applikasjonene Skoleskrift 3 og Kidspiration Maps. Jeg har med utgangspunkt i dette formulert følgende forskningsspørsmål: «Hvordan opplever tre lærere det er å bruke læringsbrett for å differensiere begynneropplæringen i lesing og skriving, og hvordan opplever de at ulike applikasjoner, særlig Skoleskrift og Kidspiration, kan brukes til dette formålet?» Hovedfunnene i mitt prosjekt er at lærerne ser potensiale for differensiering som en stor fordel med bruk av læringsbrett, og at differensieringen ikke blir like synlig for andre elever når man bruker læringsbrett. Det kom også frem at lærerne opplever å ha mer kontroll og større differensieringspotensial ved å bruke applikasjoner der lærerne selv må lage opplegg, i motsetning til applikasjoner som har ferdigutviklede opplegg og oppgaver. Svarene til lærerne indikerte også at ulike applikasjoner har ulike affordanser som kan være verdifulle i ulike deler av opplæringen. Lærerne uttrykte at multimodalitet har stor betydning for at alle, uavhengig om man mestrer det alfabetiske prinsippet, skal kunne utvikle tekster som kommuniserer og formidler noe. Lærerne fremhever spesielt talesyntese som viktig for å knekke koden og få mengdetrening i korrespondansen mellom grafem og fonem, og staving av ord.
dc.description.abstractThis master's project is a research on the use of learning tablets to differentiate the teaching in beginner education in reading and writing. I have conducting qualitative interviews of three teachers who have experience on the subject. The use of learning tablets is a discussed topic and has been characterized by a slightly polarized debate. In my assignment, I look more closely at how teachers can use learning tablets and different types of applications to differentiate the education. My primary focus has been the applications Skoleskrift 3 and Kidspiration Maps. Based on this, I have chosen the following research question: “How do three teachers feel about using learning tablets to differentiate the beginner education in reading and writing, and how do they experience using various applications, especially Skoleskrift and Kidspiration, for this purpose?” My main findings are that teachers see the potential for differentiation as a major advantage of using learning tablets. The differentiation is not too visible to other students when using learning tablets. It also shows that the teachers experience having more control and greater differentiation potential when using applications where they have to create the tasks themselves, in contrast to applications that have ready-made plans and tasks. The teachers express that the different applications have different affordances that can be valuable in different parts of the teaching. In the beginner education in reading and writing, the teachers express that the use of multimodality is very important in being able to communicate with others and present something. Regardless of whether one has mastered the alphabetical principle, they should be able to work on meaningful tasks and practice creating and communicating with multimodal text. The teachers particularly emphasize speech synthesis as important for cracking the code and getting training on the correspondence between graphemes and phonemes, and spelling words.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæringsbrett som verktøy for å differensiere undervisningen i begynneropplæringen i lesing og skriving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel