Cultural and intercultural competence in fantasy graphic novels: Twig by Skottie Young & Nimona by ND Stevenson
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142866Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven, med tittelen Kulturell og interkulturell kompetanse i fantasy tegneserieromaner, utforsker hvordan fantasy tegneserieromanene Twig av Skottie Young og Kyle Strahm (2022) og Nimona av ND Stevenson (2015) legger fram og presenterer kulturelle og interkulturelle temaer. Norges læreplanverk LK20 i engelskfaget legger vekt på kulturell og interkulturell kompetanse som viktige deler av engelskfagets kjerneelementer. Dessuten, et mål for elevene er å jobbe med ulike typer tekster, som for eksempel tegneserieromaner, for å oppnå læring. Som en konsekvens av dette, vil oppgaven finne ut hvordan fantasy tegneserieromaner kan bli brukt til å nå disse målene. Semiotikk, sosialsemiotikk og tegneserieteori står i grunn for å forstå og analysere disse tegneserieromanene. Hovedtemaene er skildringer av samfunnet, samt skapninger, identitet og representasjon, og skal brukes til å knytte tegneserieromanene til kultur. Analyse og diskusjon av hovedverkene med tilleggslitteratur og tidligere forskning tyder på at fantasy tegneserieromaner kan bidra til å øke kulturell og interkulturell kompetanse i den virkelige verden. This thesis, titled Cultural and intercultural competence in fantasy graphic novels, investigates how the fantasy graphic novels Twig by Skottie Young and Kyle Strahm (2022) and Nimona by ND Stephenson (2015) frame and present cultural and intercultural themes. Norway’s LK20 English curriculum emphasizes cultural and intercultural competence as important factors that are considered core elements of the subject. Furthermore, a goal is for pupils to work with different types of texts, such as graphic novels to provide learning. Consequently, this thesis studies how fantasy graphic novels can be used to achieve these goals. Semiotics, social semiotics and comics theory form the basis of understanding and analyzing these graphic novels. Certain themes throughout the graphic novels connected to the overarching topics of portrayals of society and creatures, identity and representation will anchor the discussion and tie the graphic novels to culture. Analysis and discussion of the primary works with additional secondary literature and previous research suggest that fantasy graphic novels can increase real-world cultural and intercultural competence.