Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGihlemoen, Mari Folstad
dc.date.accessioned2024-07-26T16:10:16Z
dc.date.available2024-07-26T16:10:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51661126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143405
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt følgende: Hvordan påvirker den digitale hverdagen språket til elever på mellomtrinnet? Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg formulert tre forskningsspørsmål: «Hvordan kan bruken av emojier og forkortelser på sosiale medier påvirke elevers språkutvikling?», «Hvilken effekt kan sosiale medier og nettbasert kommunikasjon ha på elevers språkferdigheter?», og «Hvordan kan den digitale hverdagen påvirke elevenes evne til å forstå og bruke språklig variasjon?» For å svare på problemstillingen på best mulig måte har jeg funnet relevant teori som kan hjelpe meg på veien. Jeg har gått nærmere inn på begrepet mediesosiologi, samtidig som jeg har utforsket hvordan digital språkbruk påvirker elever. Jeg har videre utforsket begrepene transspråking og multietnolekt, før jeg avsluttet teorikapitlet med å se nærmere på sosial-kognitiv læringsteori. Metodekapitlet gir innsikt i kvalitativ metode, etiske betraktninger og reliabilitet og validitet. I neste kapittel presenteres resultatene fra intervjuer med både lærere og elever, hvor ulike temaer kommer frem. I drøftingskapitlet sammenlignes og analyseres læreres og elevers svar, samtidig som deres perspektiver på den økte digitale bruken i skolen kommer frem. Avslutningsvis oppsummeres funnene, og studiens begrensninger og forslag til videre forskning presenteres. Gjennom denne studien blir det tydelig hvordan den digitale hverdagen har en stor innvirkning på elevers språkutvikling og kommunikasjonspraksis. Forslagene til videre forskning peker på behovet for ytterligere innsikt i hvordan skolen kan tilpasse seg den økende digitaliseringen og støtte elevenes språklige utvikling på en effektiv måte. På denne måten bidrar min oppgave til en dypere forståelse av hvordan digitale medier påvirker språklig praksis og samhandling blant elever og lærere på mellomtrinnet.
dc.description.abstractIn this master thesis, I have researched: How does the digital everyday life affect the language of students in middle school? Based on the problem statement, I have formulated three research questions: «How can the use of emojis and contraction of words on social media affect the development of language within students?», «In what way can social media and online communication impact the students’ language skills?», and «How can the digital everyday life affect students` ability to understand and use linguistic variation?» To answer the problem statement in the best possible way, I have found relevant theory that can assist me along the way. I have looked deeper into the concept of media sociology while exploring how the digital language affects students. Further I have explored the concepts of translanguaging and multiethnolect before concluding the theoretical chapter by looking closer at social-cognitive learning theory. The method chapter provides insight into qualitative methods, ethical considerations, and reliability and validity. In the next chapter, the results of interviews with both teachers and students are presented, where various themes come to light. In the discussion chapter, teachers and students` responses are compared and analysed, while their perspectives on the increased digital use in schools are highlighted. Finally, the findings are summarized, and the limitations of the study and suggestions for further research are presented. In this study, it becomes clear how the digital everyday life has a significant impact on students` language development and communication skills. The suggestions for further research point towards the demand for additional insight into how schools can adapt to the increasing digitalization, and support the students’ language development in an effective way. This way, my thesis contributes to a deeper understanding of how digital media affects linguistic skills, and interactions among students and teachers in middle school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDen digitale hverdagens påvirkning av språket til elever på mellomtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record