Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMaria Elinsdatter Fiskaa
dc.date.accessioned2024-07-26T16:10:24Z
dc.date.available2024-07-26T16:10:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231476715:82218918
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143406
dc.description.abstractDenne masteroppgaven innen tilpasset opplæring undersøker lekens rolle i et inkluderende læringsmiljø på mellomtrinnet. Med utgangspunkt i forskning og teori, tar oppgaven for seg hvordan mellomtrinnslærere forstår og anvender lek i en hverdag som flere lærere opplever er preget av målstyring og testing. Studien søker å besvare følgende problemstilling: Hvordan oppfatter mellomtrinnslærere lekens betydning for et inkluderende læringsmiljø? For å svare på denne problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ tilnærming, hvor fem intervjuer med lærere ble gjennomført. Analysen av intervjuene resulterte i flere temaer som inkludering, styrt lek, lekens egenverdi, og lærerens rolle, samt hvordan disse faktorene bidrar til sosial og faglig læring. Videre utforsket studien hvordan organisasjonskultur, læreplaner, og ledelse påvirker bruk av lek på mellomtrinnet. Resultatet viser at inkluderingsbegrepet tolkes ulikt av lærere. Når det gjelder inkludering gjennom lek, fokuserer noen lærere hovedsakelig på det sosiale aspektet i settinger som friminutt, kroppsøvingsfaget og uteskole. Andre lærere har en bredere forståelse av begrepene inkludering og lek, og kobler begge begrepene til faglig læring. De er særlig opptatt av at lek kan gi barn som opplever lite mestring i løpet av skoledagen, muligheter til å oppleve mestring gjennom lek. Videre blir det fremhevet at lek benyttes som pauseaktiviteter og som motivasjon for læring. Studien påpeker også ledelsens sentrale rolle i å opprettholde lekens plass i skolen, samt hvordan tolkningen av læreplan kan påvirke hvordan lek implementeres på mellomtrinnet. Videre belyses lærerens rolle i leken. Informantene var delt i synet på om lærere bør delta aktivt i barnas lek. Det var imidlertid enighet om at barn i dag trenger støtte for å initiere lek, noe som er avgjørende for at leken skal finne sted. Funnene i denne studien vil kunne være et bidrag i en aktuell og pågående debatt om lekens plass i skolen, som oftest dreier seg om lek i begynneropplæringen.
dc.description.abstractThis study, within the bounds of adapted education, will examine the role of play in an inclusive learning environment in upper primary school. Based on the theoretical framework and research within the field, the study explores how upper primary school teachers understand and utilize play in a school day otherwise riddled with formative assessments. The study seeks to answer the research question: How does upper primary school teachers perceive the importance of play for an inclusive learning environment? Using a qualitative approach this study seeks to further investigate the research question. The analyzes of the conducted interviews reveal multiple topics like inclusion, guided play, the play’s intrinsic value and the role of the teacher and how these topics contributes to social and academic learning. Furthermore, the study considers how the curriculum, organizational culture and admin affect the usage of play in middle school. The results unveil that the term “inclusion” is interpreted differently by educators. Regarding inclusion through play, some educators focus mainly on the social aspect in settings like recess, physical education and outdoor school. Other educators broaden the interpretation of the terms “inclusion” and “play”, associating both to academic learning. The educators emphasize that play may provide pupils who lack a sense of mastery the opportunity to experience it through play. Additionally, it is highlighted that play is employed as a respite and motivation for learning. Moreover, the study calls attention to admin’s key involvement to maintain play’s part in the school system and how the interpretation of curriculum may affect the implementation of play in middle school. Furthermore, the educator’s role in play is illuminated. The interviewees were of diverging opinions whether the educator should actively participate in the pupils’ play, however, did stress that the pupils needed an active instigator of play for it to occur. The results of this study will contribute to the topical and ongoing debate regarding play’s place in school, mainly play in elementary school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres erfaring med lek på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel