Utforsking av kompleks barnelitteratur gjennom dramapedagogisk arbeid - En studie av barneboka Brune
Abstract
Formålet med denne studien er å utforske kompleks barnelitteratur gjennom en litteraturanalyse og gjennom implementering av dramapedagogiske metoder i litteraturundervisningen i norskfaget. Det er barneboka Brune (2013), skrevet av Håkon Øvreås og illustrert av Øyvind Torseter, som er sentrum for studien. Problemstillingen for denne masteroppgaven lyder: Hvordan kan et dramaforløp være en kollektiv måte å lese og utforske en kompleks og produktiv barnelitterær tekst?
Den litterære analysen av Brune (2013) er helt vesentlig og ligger til grunn for utformingen og gjennomføringen av dramaforløpet. Litteraturanalysen utforsker de litterære karakterene, bokas sentrale tematikk rundt sorg, vennskap, konflikter og mot, og hvordan kompleksiteten og grenseoverskridelsene mellom det realistiske og det fantastiske legger til rette for produktiv lesning. Framstillingen av barneperspektivet i Brune (2013) har en sentral plass i formidlingen av barns unike evne til å blande fantasi og virkelighet i lek, og hvordan den litterære karakteren Rune bruker fantasien for å bearbeide sorgen etter bestefarens bortgang. Dette er elementer som tas med inn i dramaforløpet for å utforske i hvilken grad drama fungerer som en form for produktiv og dialogisk høytlesning av Brune (2013).
Dramaforløpet gjennomføres med en elevgruppe på 2. trinn. Leken er sentral for barnet, og dramaforløpet bidrar til å komme nærmere elevenes virkelighet gjennom dets lekne tilnærming. Funnene fra dramaforløpet viser elevenes opplevelse av fiksjonen og hvor mye de lever seg inn i boka gjennom fiksjonen. I arbeidet med de litterære karakterene viser funnene at elevene har empati med Rune som litterær karakter og hvordan de blir opptatt av hva som er rett og galt. Dramaforløpet bidrar til å levendegjøre litteraturen for elevene gjennom ulike dramapedagogiske metoder og de blir aktivt deltakende i lesningen. Studien viser hvor mye den komplekse handlingen i Brune (2013) gir rom for refleksjon, undring og utforskning, og hvordan dramaforløpet legger til rette for dette. Title: Exploring complex children's literature through drama pedagogical work – A study of the children's book Brune.
The purpose of this study is to explore complex children’s literature through a literary analysis and the implementation of drama pedagogical methods in Norwegian literature education. The focal point and center of this study is the children’s book “Brune”, written by Håkon Øvreås and illustrated by Øyvind Torseter. This master’s thesis examines the research question: How can a dramatic process serve as a collective way to read and explore a complex and productive children's literary text?
The literary analysis is essential and forms the basis for the development of the dramatic process. The analysis explores the literary characters, the book’s central themes of grief, friendship, conflicts, and courage, and how the complexity and boundary-crossings between the realistic and the fantastic facilitate productive reading. The portrayal of the children’s perspective in Brune (2013) conveys the children unique ability to mix reality and imagination in play, and how the literary character Rune uses his imagination to process the grief after his grandfather’s passing. These are elements that are included into the dramatic process to explore the extent to which drama functions as a form of productive and dialogic read aloud of Brune (2013).
The dramatic process is carried out with a group of 2nd grade pupils. Play is central to the child, and the dramatic process helps to get closer to the pupils’ reality through its playful approach. The findings from the dramatic process shows the pupils experience of the fiction and how much they immerse themselves in the fiction. When working with the literary characters the findings show how the students empathize with Rune as a literary character and how they are become engaged in discussions of right and wrong. The dramatic process helps bringing the literature to life for the pupils through various drama pedagogical methods, and the pupils become actively involved in the reading. The study demonstrates how much the complex plot in Brune (2013) provides room for reflection, wonder and exploration, and how the dramatic process facilitates this.