Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorØgaard, Renate Kromann
dc.date.accessioned2024-08-23T16:10:15Z
dc.date.available2024-08-23T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51625004
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147921
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærere i Norge og to lærere i Zambia gjennomfører bokstavinnlæringen på første trinn, og hvordan lærerne velger sine tilnærminger, metoder og læringsressurser. Studien har følgende problemstilling: Hvordan gjennomfører to lærere i Norge og to lærere i Zambia bokstavinnlæringen på første trinn, og hvordan velger de sine tilnærminger, metoder og læringsressurser? For å finne svar på denne problemstillingen har jeg benyttet meg en kombinasjon mellom datainnsamlingsmetodene observasjon og intervju. Datainnsamlingen ble gjennomført våren 2023 i Zambia, høsten 2023 i Norge, og utvalget består av to lærere fra Norge og to lærere fra Zambia. Resultatene til studien viser at det finnes fellestrekk ved hvordan to lærere i Norge og to lærere i Zambia gjennomfører bokstavinnlæringen på første trinn, og hvordan de velger sine tilnærminger, metoder og læringsressurser. Lærerne bruker i hovedsak en syntetisk tilnærming, samt at de vektlegger overlæring i ulik form, og at bokstavinnlæringen skal være fengede og gi en opplevelse av mestring. Videre viser resultatene at lærerne i Norge og Zambia tar valg basert på retningslinjer og tidligere arbeidserfaring. Selv om det er felles kjennetegn i begge land, viser studien hvordan forskjellen mellom to norske og to zambiske klasserom ligger i de politiske og kulturelle forutsetningene for den første lese- og skriveopplæringen. Forutsetninger som på ulike måter påvirker gjennomføringen av bokstavinnlæringen, og er med på å påvirke lærernes opplevelse av handlingsrom, agency og profesjonelt skjønn på ulikt vis.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to look at how two teachers in Norway and two teachers in Zambia carry out letter learning in first grade, and how the teachers choose their approaches, methods and learning resources. The study has the following problem: How do two teachers in Norway and two teachers in Zambia carry out letter learning at first stage, and how do they choose their approaches, methods and learning resources? To find answers to this problem, I have used a combination between the methods observation and interview. The study selection consists of two teachers from Norway and two from Zambia, and the data collection was carried out in spring of 2023 in Zambia and autumn of 2023 in Norway. The results shows that there are several common features in how two teachers in Norway and two teachers in Zambia approaches letter learning, and how they choose approaches, methods and learning resources. The teachers mainly favored a synthetic approach and emphasize overlearning and aiming for engaging experiences and providing an experience of mastery as part of the implementation. However, the teacher chooses their approaches, methods and learning resources based on given guidelines and past experiences. The study also shows how the difference between the countries lies in how the political and cultural landscape shapes the initial literacy learning. These variations impact the implementation of letter learning and influence the teachers' experience of room for action, agency, and professional discretion in different ways.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBokstavinnlæring i Norge og Zambia
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record