• Anerkjennende væremåte i samspill med barnet. 

      Brenna, Rikarda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er anerkjennende væremåte i relasjonen voksen-barn i barnehagen. Resultatene viser at anerkjennelse handler om respekt og lydhørhet for barnets egne erfaringer og opplevelser, ...
    • Arbeid med verdier i skolen: På jakt etter verdier i minnematerialet etter 22. juli 2011 

      Lied, Sidsel; Kveset, Torleif (Journal article, 2016)
      Barn var opptatt av verdier i tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011.1 Det går fram av tekster og tegninger som barn og unge la på spontane minnesteder bl.a. i Osloområdet. Denne artikkelen viser at mange av disse ...
    • Å se de usynlige - Sykepleie til barn som er pårørende 

      Omsland, Yrja Mikkelsen; Olsen, Hege Marie (Bachelor thesis, 2018)
      Tittel: «Å se de usynlige» «To see the invisible» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gjennom kommunikasjon og samtale forebygge psykiske problemer hos barn når mor eller far har en psykisk lidelse?» Hensikt: Å ...
    • Barn i krise som følge av samlivsbrudd : barnehagepersonalets erfaringer 

      Grindal, Hege (Master thesis, 2008)
      Norsk: Studiens hensikt er å belyse hvordan barnehagepersonalet kan bidra til lindring hos barn i krise som følge av samlivsbrudd. Selv om de fleste barn takler foreldrenes samlivsbrudd på en hensiktsmessig måte, opplever ...
    • Barn i sorg. 

      Wennerstrand, Oda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Min problemstilling: Hvilke kunnskaper bør barnehagelæreren ha om barns sorg og sorgreaksjoner ved dødsfall i nære relasjoner? Hensikten med denne oppgaven er å vurdere hvilke kunnskaper barnehagelæreren og øvrige ...
    • Barn og diabetes type 1 

      Ramstad, Marte Elise; Sagbakken, Sina Bekkelund (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Vi har valgt denne problemstillingen fordi diabetes type 1 er svært utbredt hos barn i Norge. Videre har vi lite erfaringer med barn og ønsket å lære mer om denne pasientgruppen. Vi ønsket videre å se på hvordan ...
    • Barn og natur : en spørreundersøkelse om kunnskap og holdning til naturen blant norske femteklassinger 

      Lillebo, Hans Martin; Gundersen, Hege; Nilsen, Erlend Birkeland (Oppdragsrapport, Research report, 2008)
      Norsk: Det er en tendens til at nærhet til naturen gir positive utslag for barna fra landet i forhold til naturopplevelse (litt høyere score enn barna fra byen). Den samme tendensen er ikke gjeldende i forhold til bruken ...
    • «Barn som pårørende er også vårt ansvar» 

      Øieroset, Oda Hansen; Ruset, Vilde Øvstedal (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: «Barn som pårørende er også vårt ansvar.» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gi trygghet til barn på sykehus der forelder er akutt alvorlig syk?» Formål: I 2010 fikk barn som pårørende rettigheter i form ...
    • Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse 

      Bakkehaug, Trude (Master thesis, 2015)
      Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ...
    • Barn, traumer og musikk 

      Pehrson, Sunniva Høiberg (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ...
    • Barnehagelæreren sin tilnærming til barn som oppfattes som utfordrende. 

      Hansen, Eli Sofie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: ”Hvilken tilnærming bruker barnehagelæreren når barnet oppfattes som utfordrende, og hvorfor velges denne tilnærmingen?”. Formålet med denne besvarelsen er å få en innsikt i hvilken tilnærming barnehagelæreren ...
    • Barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. 

      Brandsneshaug, Elin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er barns undring og fokuset er barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. Gjennom problemstillingen «På hvilke måter møter barnehagelæreren barns undring?» vil barnehagelærerens ...
    • Barnehagens fysiske innemiljø – en inngang til barns medvirkning. 

      Skogen, Øyvind (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har som mål å synliggjøre på hvilke måter det fysiske innemiljøet kan gi rom for barns medvirkning. Både medvirkning og det fysiske innemiljøet er to områder jeg mener fortjener økt oppmerksomhet, ...
    • Barnemusikk som et transdisiplinært emne. Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy. 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen diskuteres barnemusikk som emne for transdisiplinær forskning. Med utgangspunkt i et forskningsprosjekt som dreier seg om 3 til 6 år gamle barns egen bruk av fonogrammer (cd-plater, mp3-filer osv.) i ...
    • Barnets tannhelse – Hvordan veilede innvandrerforeldre? 

      Sieberer, Linda Katharina; Melby, Stine (Bachelor thesis, 2017)
      Fra praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten, erfarte vi at barn med ikke-vestlig bakgrunn hadde større tannhelseproblemer og karieserfaring, enn norske jevnaldrende barn. Hensikten med bacheloroppgaven er å redegjøre ...
    • Barns bruk av fonogrammer. Om konstituering av musikalsk mening i barnekulturelt perspektiv. 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Doctoral thesis, 2013)
      I avhandlingen utforskes barn i barnehagealders bruk av fonogrammer. Innspilt musikk er en del av dagens barnekultur som så langt har nytt liten forskningsmessig interesse, både innenfor barnekultur som forskningsfelt ...
    • Barns kartlesing: et samspill mellom kartleser, kart og terreng 

      Sigurjónsson, Thorsteinn (Doctoral thesis, 2007)
      I denne avhandlingen rettes fokus mot kartlesing i orientering, der kartlesingsprosessen betraktes som en helhet bestående av kartleseren, kartet og terrenget; et kartlesingsøkosystem. Det tas utgangspunkt i at kartleserens ...
    • Barns kommunikasjon med ulike typer kart - en progressiv tilnærming til kartlesing 

      Bjerva, Trine; Græsli, Jon Anders; Sigurjónsson, Thorsteinn (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Utgangspunktet for denne studien er en erkjennelse av hvor vanskelig det kan være for barn å samhandle med det symbolske kartet. Hovedmålet for prosjektet var å utvikle sikrere viten om hvordan barn kommuniserer med ulike ...
    • Barns medvirkning på egen barnehagehverdag: Små barn som deltakere i en digital spørreundersøkelse om barnehagens innhold. 

      Kostøl, Anne Kristoffersen (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Denne artikkelen presenterer en digital, kvantitativ spørreundersøkelse der barn på 4 – 5 år uttaler seg om sin opplevelse av innholdet i barnehagen. Spørreundersøkelsen ble første gang gjennomført i sammenheng med et ...
    • Barns risikolek 

      Jonsen, Silje Rohaugen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvordan utvalgte barnehager legg til rette for risikolek på barnehagens uteområder. I tider hvor sikkerhet har fått mye oppmerksomhet, kan det være nyttig å vite hvordan ...