Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalstensen, Knut Arne
dc.contributor.authorRoen, Bente Sjøvik
dc.contributor.authorØyen, Rune
dc.date.accessioned2012-12-04T13:37:45Z
dc.date.available2012-12-04T13:37:45Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132080
dc.descriptionProsjektoppgave organisasjon og ledelse, 2012no_NO
dc.description.abstractVi gikk inn i Hanstad barne- og ungdomsskole (heretter kalt Hanstad) med mål om å finne ut hvordan skolen ble ledet og hva som virket motiverende på de ansatte. Vi ønsket å gjennomføre en case-studie for å kunne beskrive dette. Vi gjennomførte intervju med rektor, inspektør og tillitsvalgt lærer. Vi sammenstilte dataene fra alle tre intervjuene og drøftet disse opp mot relevant teori. Vi valgte å avgrense analysen til å omfatte ledelsesperspektivet og motivasjonsperspektivet. Vi har drøftet ledelsesdelen opp mot følgende faktorer: Lederegenskaper, lederoppgaver og lederroller, lederstil, organisasjonskultur. Vi har drøftet motivasjonsdelen opp mot følgende faktorer: Anerkjennelse, jobbtilfredshet og produktivitet og ytelse. Svarene fra intervjuene og analysen viste at det som fremkom gjennom undersøkelsen var relevant opp mot teorien. Rektor ved Hanstad fremhevet spesielt at rollen som tilrettelegger er viktig i hans funksjon som leder. Ledelsens måte å inkludere de ansatte på i forhold til å ta de med på råd og la de delta i beslutningsprosesser på i tillegg til at de opplever å bli sett, bidrar sterkt til å motivere dem. Begrepet anerkjennelse ble brukt av alle intervjuobjektene, og må sies å være et kjernebegrep som i praksis bidrar til å stimulere de ansatte til økt motivasjon og ytelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectbarneskolerno_NO
dc.subjectungdomsskolerno_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectcasestudieno_NO
dc.subjectintervjuerno_NO
dc.subjectlederegenskaperno_NO
dc.subjectlederrollerno_NO
dc.subjectanerkjennelseno_NO
dc.subjectproduktivitetno_NO
dc.subjectorganisasjonskulturno_NO
dc.titleLedelse og motivasjon i grunnskolenno_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240no_NO
dc.source.pagenumber48 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel