Individet som katalysator for læring i organisasjoner
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132139Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Våren og høsten 2012 gjennomførte Larvik kommune pilotprosjektet ”Velferdsteknologi og kontinuerlig forbedring”. Temaet i oppgaven vår er læring i organisasjoner, og basert på pilotprosjektet har vi jobbet ut fra problemstillingen:
”Hvordan har prosjektet ”Velferdsteknologi og kontinuerlig forbedring” ført til læring innad i avdelingene”.
Vi har tatt utgangspunkt i Peter Senge (1991) sin ”Den femte disiplin” som teoretisk grunnlag for læring i organisasjoner sammen med Lean som rammeverk og filosofi rundt kontinuerlig forbedring for å se hvordan prosjektet har bidratt til prosesser rundt læring hos prosjektdeltagerne.
Vi har benyttet kvalitativ metode og intervjuet seks prosjektdeltagere på bakgrunn av en intervjuguide. Resultatene viser at læring har funnet sted blant de ansatte, og at ett av verktøyene som ble presentert i pilotprosjektet brukes aktivt av de ansatte. Men, studiet viser også at ledelsen ikke er til stede, og de tar ikke ansvar ved å eie endringsprosessene personlig.
Våre funn konkluderer med at de ansatte lærer på bakgrunn av forbedringsmøtene, som fungerer på samtlige avdelinger, til tross for lite deltagende og tilstedeværende ledelse.
Beskrivelse
Årsstudium Organisasjon og ledelse, 2013