Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 455-474 av 2526
-
Eldre og den digitale verden. En kvalitativ studie av hvordan 11 eldre takler den digitale hverdagen
(Master thesis, 2015)Oppgavens formål er å beskrive og diskutere hvordan elleve eldre mennesker takler den nye digitale hverdagen. Vi ser på hvordan eldre opplever å ta i bruk digitale verktøy og tjenester, og hva slags forhold de har til den ... -
Eldre og nettbank: En kvalitativ studie av fem eldres opplevelser av nettbanktjenester
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens formål er å beskrive og diskutere hvordan fem eldre mennesker opplever nettbanktjenester. Jeg undersøker hvordan eldre opplever designet til tjenestene, hvilken type digital kompetanse og hvilke ... -
Eldres erfaring med hverdagsrehabilitering
(Master thesis, 2019)Sammendrag på Norsk Bakgrunn: Eldre med sammensatte sykdommer har økende behov for helsetjeneste fra hjemmesykepleie for å kunne bo lengre i sitt eget hjem. Hverdagsrehabilitering er en relativ ny tjeneste i kommune ... -
Eldres liv og helse : En review over kvalitativ forskning om hjemmeboende eldre i Norden
(Master thesis, 2010) -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning
(Master thesis, 2022)Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning I denne studien har jeg intervjuet tre elver på 7. trinn om hvordan de opplever og erfarer medbestemmelse i spesialundervisning. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i selvbestem ... -
Elevens opplevelse av innsats i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne studiens hensikt er å undersøke hvordan elever i videregående skole opplever innsats i kroppsøvingsfaget. Bakgrunn for studien er manglende forskning på feltet over masternivå i kombinasjon med egeninteresse for ... -
Elever i møte med problemløsning og naturfaglige forklaringer i naturfag i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgave er problemløsning og naturfaglige forklaringer. Disse to kompetanseområdene blir aktualisert gjennom det nye Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017), og innebærer kunnskaper og ferdigheter ... -
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Elever med både høyt evnenivå og faglig nivå. En kvantitativ studie av forhold som påvirker realisering for evnerike elevers læringspotensial.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Hedmark våren 2017. Det er en kvantitativ studie, av elever med høyt evnenivå og høye skolefaglige prestasjoner og deres svar på trivsel, relasjon ... -
Elever med spesielle behov og det psykososiale miljøet i skolen : ”Har elever med spesielle behov, behov for noe særskilt i det psykososiale miljøet i skolen?” En drøfting ut i fra Julia Kristeva sine perspektiver på annerledeshet
(Master thesis, 2016)Det oppleves å være et spenningsforhold mellom å fremheve det spesielle, eller å finne universelle tiltak som kan komme alle til gode, uavhengig av behov, knyttet til det psykososial miljøet i skolen. Selv om noen elever ... -
«Elever som benytter seg av ASK: Hvordan ivaretar den offentlige skolen og privatskolenskolen barnets rett til å bli inkludert og anerkjent i skolens faglige og sosiale miljø.».
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn og formål Valg av tema bunner i en nysgjerrighet og interesse på hvordan skolesystemet arbeider for at alle elever skal bli inkludert og anerkjent. Barnekonvensjonen (1989, artikkel 12) sier at alle ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers generaliseringsstrategier og algebraiske tenkning i møte med figurtall
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg elevenes strategier for å generalisere formler for figurmønstre. I min studie har jeg både studert hvilke strategier elevene bruker, men også hva disse strategiene sier om deres algebraiske ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Elevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik ... -
Elevers opplevelse av vurdering med karakter. ”Karakterer gjør ting mer seriøst, det er som en dom”.
(Master thesis, 2019)Norsk: Elever som begynner på ungdomsskolen er veldig opptatt av hva som blir annerledes fra tidligere, og da kommer bruken av karakterer opp som en markant endring. I ungdomsskolen opplever man til stadighet hvor opptatt ... -
Elevers rapporterte motivasjon og læring ved bruk av det digitale læringsspillet Wittario i undervisning
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan det digitale læringsspillet Wittario har påvirket 5. og 6. trinns elevers opplevde motivasjon og læring i matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er elevers ...