Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Issue Date
Now showing items 41-60 of 3030
-
Barn i krise som følge av samlivsbrudd : barnehagepersonalets erfaringer
(Master thesis, 2008)Norsk: Studiens hensikt er å belyse hvordan barnehagepersonalet kan bidra til lindring hos barn i krise som følge av samlivsbrudd. Selv om de fleste barn takler foreldrenes samlivsbrudd på en hensiktsmessig måte, opplever ... -
Kommunikativ funksjonalitet kontra formell korrekthet
(Master thesis, 2008)Norsk: Forståelighet og kommunikativ funksjonalitet er to sentrale kriterier innenfor vurderingen av ”Norskprøve 3”, som er prøven som skal måle hvorvidt kandidater har nådd det som i Felles europeisk rammeverk (2001) ... -
Hvordan praktiseres tilpasset opplæring for en gruppe i en videregående skole slik elever og lærere oppfatter det? En empirisk studie på et utvalgt utdanningsprogram i en videregående skole
(Master thesis, 2008)Norsk: Jeg ønsker å undersøke hvilken forståelse lærerne i en videregående skole har av tilpasset opplæring, og hvordan de utøver dette i praksis. I oppgaven vil jeg se på hvordan lærerne sier at de praktiserer tilpasset ... -
Handeln i västra Värmland : ett förhållande i förändring
(Master thesis, 2008)Svensk : Syftet med vår uppsats är att undersöka några effekter på en definierad region kring Charlottenbergs Shoppingcenter som öppnade hösten 2006. De effekter vi valt att studera är effekten på flödet av människor och ... -
Marginalisering av skoleungdom : hvorfor slutter gutter på videregående skole?
(Master thesis, 2008) -
Omgivelsesfaktorer for næringsutvikling i Lillehammerregionen : en studie av muligheter og begrensninger for utvikling av næringslivet i Lillehammerregionen med utgangspunkt i prosjektet ”Vintersportsregionen Lillehammer”
(Master thesis, 2008)Porters diamantmodell har fått stor anvendelse innen både økonomisk teori og nærings-politikk, og gir en enkel pedagogisk forståelsesramme for komplekse sammenhenger. Porters overordnede idé er at kvaliteten på omgivelsene ... -
"For enkeltmennesket skal skolen bidra til dannelse, sosial mestring og selvhjulpenhet" : perspektiver på læring og tilpasset opplæring, på tvers av reformgenerasjoner : en empirisk studie av M87 og L97-generasjonens lærere og deres perspektiver på læring og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne avhandlingen undersøker hvorvidt det eksisterer noen interessante forskjeller eller likheter mellom lærere som er utdannet under M87-reformen og lærere som er utdannet under L97-reformen. Med forskjeller og ... -
Fint at ikke alle er like...? : utenlandsadopterte og identitet
(Master thesis, 2008) -
"Se meg, hør meg, hjelp meg, støtt meg" : elev-lærer-relasjoner: Hvilke kvaliteter og egenskaper hos en lærer/veileder verdsetter elevene og hvordan kan læreren som veileder forebygge fenomenet skoletrette elever? : om tilpasset opplæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2008)Norsk: Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i den videregående skolen. Bakgrunnen for oppgaven er en avisartikkel som ble publisert med forsideoppslag i Hamar Arbeiderblad fredag 28.september ... -
Gatemagasinet =Oslo - empowerment og identitet : å reise seg fra asfalten
(Master thesis, 2008)Sommeren 2005 fikk Oslo by et nytt magasin, et gatemagasin, solgt på gaten av vanskeligstilte mennesker. Tema for denne oppgaven er selgerne av gatemagasinet =Oslo, og deres identitets- og mestringsopplevelse i forbindelse ... -
Drømmen om et universitet i Innlandet : Betydningen av felles visjon og felles mentalt bilde
(Master thesis, 2008-01-24)Problemstillingen i vår oppgave er som følger: Har aktørene i prosjekt innlandsuniversitetet et omforent felles mentalt bilde for utvikling av strategien og derigjennom felles visjon for utvikling av Innlandsuniversitetet. Vi ... -
Beslutsprocessen : En fallstudie rörande två beslut i offentlig verksamhet: ersättningsmodell och uppdragsmodell.
(Master thesis, 2008-01-24)Svensk : Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och analysera hur ärenden bereds och beslutas inom två landstingsorganisationer. Fyra forskningsfrågor har vi ställt oss: 1) aktualisering av ett ärende för att bli ... -
Skolen som lærende organisasjon : En studie av utvalgte rektorers og læreres oppfatninger av forutsetninger for organisasjonslæring i skolen
(Master thesis, 2008-01-24)Norsk : Mål: Vårt mål med studien har vært å få en større forståelse av hva som skal til for å gjøre skolen til en lærende organisasjon. I vårt daglige arbeid har vi behov for kompetanse om og forståelse av hva dette ... -
Hva er forskjeller og likheter på militær og sivil ledelse?
(Master thesis, 2008-01-25) -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Hva gjør enkelte høgskoler for å implementere nye politiske signaler?
(Master thesis, 2008-01-25)This master thesis is based upon my interest in intemationalisation in higher education. The ministry of higher education conducted an evaluation of the 2004 Quality Reform in Norwegian higher education in 2006. This ... -
Medborgardialog : Att organisera medborgardeltagande i prioriteringsprocessen
(Master thesis, 2008-01-25)Svensk : Vi har inspirerats av en föreläsning av Jennifer Gibson från University of Toronto. I denna presenterades hur man förankrat beslut kring prioriteringar hos medborgarna, och hur man därigenom undvikit kraftiga ... -
KOSTRA som verktøy for styring av kommunene : en studie av 10 kommuner i Hedmark og Oppland
(Master thesis, 2008-05-14)The Norwegian public sector, in particular local Councils as the principal supplier of welfare services, face great challenges in the coming years. Expectations and demands upon public services are increasing in proportion ... -
Fylogeografi og symbiose hos Verminephrobacter og Lumbricus terrestris
(Master thesis, 2009)Norsk: Fylogeografiske sammenhenger hos symbiont og vertsorganisme kan fortelle noe om distribusjonsmønstre hos de aktuelle organismene. Stabilitet, tilstedeværelse og fravær av symbionten kan fortelle noe om symbiosens ... -
Hvordan opplever barn bruk av familieråd ved fosterhjemsplasseringer?
(Master thesis, 2009)Temaet i denne oppgaven er barns opplevelser med bruk av familieråd ved fosterhjemsplasseringer. Familieråd er en beslutningsmodell der barnevernet gir barnet, familien og nettverket mulighet til selv å finne løsninger og ...