• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolen som lærende organisasjon : En studie av utvalgte rektorers og læreres oppfatninger av forutsetninger for organisasjonslæring i skolen

Grimsmo, Aslaug; Erichsen, Cecilie W.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
FULLTEXT01.pdf (392.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132382
Date
2008-01-24
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration) [163]
Abstract
Norsk : Mål:

Vårt mål med studien har vært å få en større forståelse av hva som skal til for å gjøre skolen

til en lærende organisasjon. I vårt daglige arbeid har vi behov for kompetanse om og

forståelse av hva dette innebærer for praksis. Det har derfor vært viktig for oss å få

konkretisert forutsetningene for hva som skaper læring i organisasjoner generelt og i skolen

spesielt.

Forskningsspørsmål:

1. Hva oppfatter utvalgte rektorer og lærere som forutsetninger for

organisasjonslæring i skolen?

2. Hvilke konsekvenser mener vi dette kan antas å ha for tilrettelegging for

organisasjonslæring i skolen?

Metodisk framgangsmåte:

Med utgangspunkt i teorier om læring i organisasjoner generelt og skoler spesielt, utarbeidet

vi en idealmodell bestående av utvalgte forutsetninger for organisasjonslæring.

Skolen som lærende organisasjon

En studie av utvalgte rektorer og læreres oppfatninger av

forutsetninger for organisasjonslæring i skolen

Forutsetningene var strukturert i to dimensjoner, en kulturell med forutsetningene: Felles

forpliktelse for å nå mål, motivasjon, samhandling og en strukturell med forutsetningene:

aktører, arenaer, vurdering. Gjennom et casedesign med et kvalitativt opplegg for

datainnsamling har vi undersøkt hva et utvalg av rektorer og lærere oppfatter som

forutsetninger for organisasjonslæring i skolen.

Konklusjoner

Studien viser at informantenes oppfatninger av hva som er viktige forutsetninger for

organisasjonslæring i skolen samsvarer godt med vår idealmodell. Våre funn viser i tillegg at

ledelse er avgjørende for å styre læringsprosessene og sikre at forutsetningene for læring er til

stede og utnyttes.

Vår oppfatning er at tilrettelegging for organisasjonslæring i skolen først og fremst handler

om å skape grunnlag for en overordnet systemtenkning. Denne tenkningen må skape

sammenheng mellom de ulike forutsetningene i vår modell og sikre retningen i

læringsprosessene.

Avslutningsvis reflekterer vi over om det ligger til rette for organisasjonslæring i skolen.
 
English : Research aims

Our main purpose with this study is to achieve a better understanding of how to transform

the school into a learning organization. As principal and supervisor we have a need for

knowledge and understanding of what this means in practice. We want to establish the

suppositions for learning in organizations in general and schools in particular.

Following questions were asked:

1. What do the chosen principals and teachers find are suppositions for learning

organisations in schools?

2. What consequences can we assume this will have for establishing organizational

learning in schools?

Design and method

This analysis is based on case studies. The data is established on interviews with a selection

of eight informants: Four principals and four teachers.

We have based our study on the theory of learning in organizations in general and schools in

particular. Based on this theory we have developed our ideal model. The model has two

dimentions; one cultural and one structural. These dimentions have been guidelines for the

collection of data, presentation and discussion of empirical research and our conclusions.

The model is illustrated in figure 4.

Results and conclusions

Our study shows us that the suppositions of the principals and teachers cohere with the ones

in our model. However, leadership and management are crucial for organisational learning in

schools.
 
Description
Masteroppgaven ble presentert 24. januar 2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit