Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Issue Date
Now showing items 21-40 of 2991
-
Varför är det säkrare att flyga än att få sjukvård? En jämförande studie av säkerhetsutveckling inom hälso- och sjukvård respektive civilflyg
(Master thesis, 2007-12-07)Svensk: Syftet med denna jämförande studie är att söka förklaringsfaktorer till varför hälso- och sjukvård respektive civilflyg har utvecklats olika i säkerhetstänkande. Frågeställningen är huruvida de statliga ... -
Individuelle utviklingsplaner – et verktøy for tilpasset opplæring? IUP- hva er det, og hvordan fungerer det i praksis ved "Løkka" skole?
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne oppgaven er en casestudie som tar for seg individuelle utviklingsplaner – IUP i en norsk skole. Jeg har observert bruken av IUP, samt intervjuet elever og lærere som bruker IUP og også foretatt noe dokumentanalyse. ... -
Vocabulary as a linguistic component in foreign language teaching. An analysis of three course books for year 5 in Norway
(Master thesis, 2008)English: The views on both the position and type of vocabulary teaching have changed over the years. The development of the different teaching approaches has been influenced by the trends in general linguistic theory. ... -
Implementering og operasjonalisering av verdibegreper : En casestudie av 5 skoler tilknyttet verdi- og utviklingsnettverket Skal – skal ikke
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteroppgaven er et oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og målet er å undersøke hvordan fem skoler implementerer og operasjonaliserer verdibegreper innenfor verdi– og utviklingsnettverket Skal – skal ikke, ... -
Innovasjon og vekst : fører innovasjon til betydelig vekst i reise- og opplevelsesnæringene i Norge?
(Master thesis, 2008)Denne masteroppgaven ser på begrepene innovasjon og vekst innenfor reise- og opplevelsesnæringene i Norge. Hensikten har vært å finne eventuelle sammenhenger mellom innovasjonsaktivitet og vekst for denne næringen. ... -
Tilpasset opplæring for alle barn : assistentenes bidrag i barnehagen : i hvilken grad bidrar assistentene i barnehagen til å realisere rammeplanens målsetting om å gi alle barn et tilpasset og likeverdig tilbud?
(Master thesis, 2008)Norsk: Etablering av barnehager er en lovpålagt oppgave for kommunene. Alle barn har krav på å få tilbud om barnehageplass av god kvalitet. Gode, rimelige og tilgjengelige barnehageplasser er viktig for å gi alle barn like ... -
Menneskesyn og verdier - utgangspunkt for selvbestemmelse? En kvalitativ studie om erfaringer fra psykisk helsearbeid i førstelinjetjenesten, sett fra et personalperspektiv
(Master thesis, 2008)Hensikten med studien er å utforske og belyse hvordan personalet ved en institusjon i førstelinjetjenesten erfarer at mennesker med alvorlig psykisk lidelse gis mulighet til selvbestemmelse og mestring. Det er ønskelig ... -
Musikk - Menneske - Mening
(Master thesis, 2008)Norsk: Spørsmål om mening og meningsfortolkning i musikk tilhører musikkestetikkens og musikkfilosofiens grunnlagsproblemer, og gir gjenklang innenfor musikkvitenskap, musikkpedagogikk og andre musikalske praksiser. I ... -
Kommunale behov for ambulerende tjenester relatert til psykisk lidelse hos mennesker med psykisk utviklingshemning
(Master thesis, 2008)Mens man tidligere mente at mennesker med psykisk utviklingshemning ikke kunne utvikle psykiske lidelser, har fagfolk de siste årene hatt fokus på at også denne målgruppen kan utvikle psykiske lidelser. Tidligere forskning ... -
Start Norge : en studie av organisasjonens betydning for
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven tar utgangspunkt i studentorganisasjonen Start. Start er studentorganisasjonen for innovasjon og nyskaping, og her engasjerer studenter seg frivillig for å skape et miljø for entreprenørskap. Start-lokallag ... -
”Å lese fakta, fortellinger og tall” : en studie av litterasitetshendinger og litterasitetspraksiser i naturfag, norsk og matematikk på åttende trinn
(Master thesis, 2008)Norsk: I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av sentrale begreper hentet fra sosiokulturelle leseteorier og forsøkt å belyse den overordnede problemstillingen: ”Hvilke litterasitetshendinger er fremtredende i ... -
Mysteriet korklang: en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis
(Master thesis, 2008)Norsk: Denne masteravhandlingen er en fenomenologisk studie av tre elitedirigenters klangpraksis. Forskningsspørsmålet er: ”Hvordan forstår et lite utvalg ledende skandinaviske kordirigenter fenomenet korklang, og hvordan ... -
English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school
(Master thesis, 2008)Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ... -
Fellesskap, styrke og stolthet : om empowermentprosesser i praksis
(Master thesis, 2008)Oppgaven beskriver et prosjekt som gikk fra 2004 til 2007 hvor hovedmålsettingen har vært å styrke brukermedvirkningen på psykisk helsefeltet. Prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse, to Hedmarks ... -
Leve med en kropp i stadig forandring : leve med den progredierende sykdom ataxia telangiectasia : hva betyr det for barnet og for fysioterapeuten?
(Master thesis, 2008)Problemstilling: Jeg belyser to problemstillinger: Hvordan er utviklingen hos barn med den neurodegenerative sykdommen Ataxia Telangiectasia (AT) sett fra fysioterapeutens perspektiv? Hva er barnets perspektiv på å leve ... -
Tilpasset opplæring i et danningsperspektiv : Operasjonalisering av tilpasset opplæring, med fokus på overbevisning og overtalelse i læreres språklige formidling i klasserommet
(Master thesis, 2008)Norsk: Tilpasset opplæring skal være et bærende element i den norske skolen, i henhold til styringsdokumentene fra Kunnskapsdepartementet. Begrepet tilpasset opplæring er imidlertid tvetydig definert i departementets ... -
Læringsstiler eller ikke? Hvilken forskjell gjør det i undervisningen?
(Master thesis, 2008)Norsk: I mange tiår har tilpasset opplæring stått i nedfelt i offentlige læreplaner, og skolene har stått foran en utfordring for å få gjennomført dette. Tilpasset opplæring er et begrep de aller fleste har en mening om, ... -
Samarbeid mellom hjem og skole : hvordan kan barnevernpedagogens kompetanse være et bidrag til å utvikle et bedre samarbeid mellom hjem og skole i tråd med idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole?
(Master thesis, 2008)Idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole stiller økte krav til skolens struktur, innhold og kompetanse. Samarbeid mellom hjem og skole blir et stadig viktigere moment som trengs ytterligere styrking dersom ... -
Arbeid til barnets beste for barn i asylmottak
(Master thesis, 2008)Et overordnet prinsipp i barnevernsarbeid er at man skal jobbe til barnets beste. Denne oppgaven diskuterer hvordan man kan arbeide til barnets beste overfor barn i en spesiell situasjon, nemlig barn bosatt i asylmottak. ...