Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på emneord "VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010"
Viser treff 1-16 av 16
-
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Assessing oral English in secondary school: challenges for novice English teachers.
(Master thesis, 2019)English: This study investigates how novice teachers of English, at lower and upper secondary level, work with the assessment of oral English. In addition, the study focuses on how the novice teachers perceive their own ... -
Danning i og mellom rutene. En studie av fire norske dokumentariske tegneserier.
(Master thesis, 2018)Norsk: Temaet i denne oppgaven er dokumentariske tegneserier. Dokumentariske tegneserier kan defineres som tegneserier som omhandler virkelige hendelser. Slike tegneserier har økt både sin popularitet og sin kulturelle ... -
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ... -
«Når ordene er der, men ikke kommer ut…» - en studie av slagrammedes deltakelse i skriftspråksamfunnet.
(Master thesis, 2017)Norsk: «Når ordene er der, men ikke kommer ut...» er en masteroppgave i kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Voksne slagrammede med kognitive utfordringer får ikke et godt nok tilbud ... -
Numeracy og voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
(Master thesis, 2017)Norsk: Numeracy, eller grunnleggende ferdigheter i regning, kan anses som en tilgangskompetanse i samfunnet, og en nøkkel til deltagelse på mange samfunnsarenaer. Alle mennesker, uansett kulturbakgrunn, har med seg en ... -
Nynorsk i eit bokmålsdominert samfunn. Ein kvalitativ studie av norsklæraranes praksis i eit av nynorskens kjerneområde.
(Master thesis, 2019)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgåva er at elevane i Sogn og Fjordane har betre eksamenskarakterar i sidemålet, bokmål, enn i hovudmålet, nynorsk, tre år på rad (Udir, 2018). Målet med denne studien er derfor at analysen ... -
Oral assessment in the English subject. Teachers’ understandings of what to assess.
(Master thesis, 2018)English: Previous research in high-stakes assessment indicate that teachers pay attention to different aspects of students performace in the assessment of oral English, both nationally and internationally (Bøhn, 2016; ... -
Retorikk i skolen – hvorfor og hvordan? En undersøkelse av tre norsklæreres undervisning i retorikk ved to videregående skoler i Oppland
(Master thesis, 2018)Norsk: Siktemålet med min avhandling er å løfte frem hvordan norsklærere underviser i retorikk ved to videregående skoler i Oppland. I avhandlingen har jeg sammenlignet og drøftet lærernes retorikkundervisning. Min ... -
Student Engagement with Curricular Literature in English. An Indication from Students in Tertiary Education.
(Master thesis, 2017)English: Previous research suggests that Norwegian students in higher education struggle with English academic literature (Hellekjær, 2009) and instruction (Hellekjær, 2010; Schwach, Brandt, & Dalseng, 2012). The present ... -
Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway
(Master thesis, 2018)English: The use of creative writing in education has seen an upturn in the last decades due to increased knowledge about its area of use and application in the classroom. Whether or not this upturn is visible in the ... -
Tilegnelse av bestemthet hos polske norskstudenter. En kasusstudie.
(Master thesis, 2017)Norsk: Bestemthet er en utfordrende kategori som alle norskinnlærere møter på sin vei mot å bli flytende språkbrukere. Voksne læretakere hvis morsmål ikke markerer referanseforholdene grammatisk, er spesielt utsatt for ... -
Young Adult Dystopian Literature. Didactic Benefits of its use in the English Subject Classroom in Norway.
(Master thesis, 2018)English: This thesis examines didactic benefits of young adult (YA) dystopian literature when used in the English subject classroom in Norway. More specifically, the study investigates how working with this genre can ...