Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på emneord "elever"
Viser treff 1-20 av 21
-
"Alle gode ting fungerer" Relasjonsbygging og klasseledelse i en PALS-skole
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Problemstillingen er: På hvilken måte kan PALS-metoden styrke lærerens selvtillit som klasseleder? Og forskningsspørsmålet er: På hvilken ... -
(Allmenn-)dannelse i kroppsøving - En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2020)Allmenndannelsesbegrepet har lenge blitt løftet opp og frem som en del av kroppsøvingsfagets legitimitet og formål. Men hva innebefatter egentlig allmenndannelse og dannelse? Gurholt og Steinsholt (2010, s. 14) påpeker ... -
Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie
(Master thesis, 2012)Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ... -
Atferdsproblemer i skolen- En sammenlikning av elever med atferdsproblemer og øvrige elevers sosiale kompetanse og trivsel.
(Master thesis, 2014)Norsk: Problemstilling: Temaet atferdsproblemer i skolen, er et stadig like aktuelt felt, som det etter hvert er gjort en del forskning på. Den mest vanlige formen for atferdsproblemer er den som forstyrrer undervisningen, ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Experiencing physical education in the upper secondary school setting: a grounded theory study of young people's mental health development
(Master thesis, 2013)Det er funnet en sammenheng mellom unge menneskers deltakelse i idrett og fysisk aktivitet, og deres mentale helse. Det er imidlertid en begrenset mengde forskning som har undersøkt hvordan idrett og fysisk aktivitet kan ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Fra nærskole til alternativ skole -et fenomenologisk studie av hvordan foreldre til barn med spesielle behov opplever skolebyttet.
(Master thesis, 2016)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverd, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 18 år har jeg en viss uro ... -
Hovedinstrumentet, musikken og meg. Motivasjon for øving.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler elever på musikklinje i videregående skole og deres forhold til øving på hovedinstrumentet. Elevene har ukentlige undervisningstimer på sitt hovedinstrument, og det kreves en ... -
Hva karakteriserer minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk? En kvantitativ undersøkelse om områder som kan påvirke minoritetsspråklige elevers svake skolefaglige prestasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om minoritetsspråklige elever som har problemer med å lære norsk som andrespråk. Når minoritetsspråklige elever ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ... -
Hvordan kan elevmedvirkning bli en integrert del av skolehverdagen?
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan elevmedvirkning kan bli en integrert del av elevenes skolehverdag. Jeg har valgt å følgeforske ... -
I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt ... -
It is easier to mend when you know what you are mending. A study of variables that influence students´ oral participation in an EFL classroom and how to mend low oral participation.
(Master thesis, 2017)English: This study investigates variables that increase and decrease students´ oral participation. It also investigates how to mend low participation. The research questions were 1) what increase and decrease oral ... -
Kroppsøvingsglede: feltstudie i kroppsøving, motivasjon og didaktikk
(Master thesis, 2013)Ikke alle opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og hensikten med prosjektet «Kroppsøvingsglede» har vært å utforme og gjennomføre en alternativ undervisningsmodell som i større grad enn tidligere har fokus på trivsel ... -
Livsmestring hos elever med tegn til tilknytningsvansker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan lærerne gjennom sin relasjonskompetanse kan være med å bidra til økt livsmestring hos elever som viser tegn til tilknytningsvansker. Studien er en kvalitativ ... -
Læreren som fondsforvalter
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring har hatt som mål å undersøke hvordan lærere som benytter hjemmebesøk som praksis opplever at dette gir innsikt i elevenes kunnskaps- og identitetsressurser og hvilken ... -
Læreres vurdering av faglige og sosiale ferdigheter hos elever med ADHD-diagnose
(Master thesis, 2018)Norsk: Norge har gode forutsetninger for å skape verdens beste skole, og skolens mål om ‘å gi barn og unge muligheter for allmenndannelse, personlig utvikling, kunnskap og ferdigheter’ har bred politisk enighet i landet. ... -
Svakere matematikkelever og deres styrker. En kvalitativ undersøkelse av elever som strever med matematikk, sett fra en sosiokulturell synsvinkel.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høyskolen i Hedmark, under studiet Master i tilpasset opplæring. Oppgaven er en kvalitativ studie som fokuserer på svake elever i matematikkfaget. Det er lagt vekt på elever som ... -
Ungdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinn
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår lesekompetanse og leseforståelse. ...