Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
Abstract
Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven
er å undersøke storstrukturene i sangene, det harmoniske språket og si noe om
hvordan teksten kommuniserer gjennom musikken. På den måten vil jeg undersøke
relasjon mellom tekst og ord og andre komplekse relasjoner i musikken som ikke
umiddelbart er tilgjengelig.
Innen pop og rock er mye av det samlede kunstneriske uttrykket ikke nedfelt i
skriftlig kildemateriell, nemlig tekst og noter. I dette tilfellet har jeg tatt utgangspunkt
er det klingende materialet i form av forskjellige innspillinger i tillegg til noter med
pianoutdrag med melodilinje, tekst og akkorder.
Intermedialitetsbegrepet hører til det senere 1900 tallet, mens intermedialitet har
forekommet i religiøse og kultiske former gjennom alle tider. Intermedialitet er
samspillet mellom minimum to media. Dette kan være film, teater, tegneserier, dans;
kroppens bevegelse til musikk. Sang kan også sees i et slikt perspektiv slik det er en
intermedial sjanger, som bruker både ord og musikk.
Gjennom bruken intermedialbegrepet er det et mål for meg å kunne si noe om hva
musikken forteller i relasjon til tekster og andre forhold som biografiske
opplysninger, opplysninger om innspillingsforhold osv.
De senere årene har begrepet New Musicology vokst fram. Denne retningen sier at
musikk kan være meningsproduserende slik musikalske strukturer og gitte kulturelle
kontekster blir ladet med mening gjennom bruk. Man snakker om altså om musikkens
narrativitet, altså musikkens kraft til å fortelle noe.
I mer moderne fortolkninger av musikk knyttet til New Musicology og til
nyutviklinger av musikalsk hermeneutikk, finner vi forskere som Susan McClary,
Sieglind Bruhn og Lawrence Kramer. Innen denne retningen legger man vekt på å
tilstrebe et klarere blikk for hva som oppleves som signifikant ved musikk. Videre
åpner man for samtidige og kanskje motstridende musikalske diskurser. Musikk blir
en meningspolyfoni hvor meningsproduksjon er prosessuell og dialogisk.
I denne hermeneutiske fortolkningsprosessen finnes det ikke noe objektivt fasitsvar.
Grensen mellom subjektiv oppfatning og en vitenskaplig tilnærming vil her ikke kunne trekkes skarp. I så måte støtter jeg meg på en del egne erfaringer som utøver av
populærmusikk gjennom mange år. Jeg driver i grenselandet mellom praktiker og
teoretiker. Det er ikke sikkert de praktisk erfaringene anses som like teoretisk ”tunge”
som faglitteraturen, men like fullt vil jeg argumentere for at et slikt metaperspektiv er
viktig i en oppgave som denne. English: An intermedial study of "Still crazy after all these years" and "American Tune" is an
analysis of two of the most famous melodies of Paul Simon. Central to the assignment
is to examine the major structures of the songs, the harmonic language and to
elaborate on how the lyrics communicate through music. Thus I will examine the
relationship between lyrics and words and other complex relationships in music that
are not immediately available.
In the genres of rock and pop, much of the collective artistic expression is not
specified in the written source material, namely the lyrics and music. In this case, the
starting point is the sounding material in the form of various recordings as well as
sheet music with piano excerpts with melody line, lyrics and chords.
Intermediality belongs to the later 1900s, while intermediality has been present in
religious and cultic forms through all times. Intermediality is the interaction between
at least two media. This may be the movies, theatre, comics, dance, and body
movement to music. Songs can also be seen in such a perspective as an intermedial
genre, using both words and music.
In recent years the concept of New Musicology has emerged. This direction claims
that the music can be contextually productive in the way musical structures and given
cultural context become charged with meaning when used. More modern
interpretations of music associated with New Musicology and the new developments
of musical hermeneutics, we find researchers as Susan McClary, Sieglind Bruhn and
Lawrence Kramer. Within this direction emphasis is on developing a sharp eye of
what is significant in music. Furthermore, one opens up for simultaneous and possibly
conflicting musical discourses. In this hermeneutic interpretation process, there is no
objectively definitive answer. The borderline between subjective opinion and a
scientific approach will not could be drawn sharply in this process. Thus, I have also
found support in some personal experiences as a performer of popular music for many
years. I operate in the borderland between practice and theory. Its not sure that the
practical experiences will be found as "heavy" as specialist literature, but nevertheless
I will argue for the importance of such a metaperspective in an assignment as this.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009