• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"

Dalen, Erland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Dalen.pdf (3.772Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132292
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH [94]
Abstract
Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven

er å undersøke storstrukturene i sangene, det harmoniske språket og si noe om

hvordan teksten kommuniserer gjennom musikken. På den måten vil jeg undersøke

relasjon mellom tekst og ord og andre komplekse relasjoner i musikken som ikke

umiddelbart er tilgjengelig.

Innen pop og rock er mye av det samlede kunstneriske uttrykket ikke nedfelt i

skriftlig kildemateriell, nemlig tekst og noter. I dette tilfellet har jeg tatt utgangspunkt

er det klingende materialet i form av forskjellige innspillinger i tillegg til noter med

pianoutdrag med melodilinje, tekst og akkorder.

Intermedialitetsbegrepet hører til det senere 1900 tallet, mens intermedialitet har

forekommet i religiøse og kultiske former gjennom alle tider. Intermedialitet er

samspillet mellom minimum to media. Dette kan være film, teater, tegneserier, dans;

kroppens bevegelse til musikk. Sang kan også sees i et slikt perspektiv slik det er en

intermedial sjanger, som bruker både ord og musikk.

Gjennom bruken intermedialbegrepet er det et mål for meg å kunne si noe om hva

musikken forteller i relasjon til tekster og andre forhold som biografiske

opplysninger, opplysninger om innspillingsforhold osv.

De senere årene har begrepet New Musicology vokst fram. Denne retningen sier at

musikk kan være meningsproduserende slik musikalske strukturer og gitte kulturelle

kontekster blir ladet med mening gjennom bruk. Man snakker om altså om musikkens

narrativitet, altså musikkens kraft til å fortelle noe.

I mer moderne fortolkninger av musikk knyttet til New Musicology og til

nyutviklinger av musikalsk hermeneutikk, finner vi forskere som Susan McClary,

Sieglind Bruhn og Lawrence Kramer. Innen denne retningen legger man vekt på å

tilstrebe et klarere blikk for hva som oppleves som signifikant ved musikk. Videre

åpner man for samtidige og kanskje motstridende musikalske diskurser. Musikk blir

en meningspolyfoni hvor meningsproduksjon er prosessuell og dialogisk.

I denne hermeneutiske fortolkningsprosessen finnes det ikke noe objektivt fasitsvar.

Grensen mellom subjektiv oppfatning og en vitenskaplig tilnærming vil her ikke kunne trekkes skarp. I så måte støtter jeg meg på en del egne erfaringer som utøver av

populærmusikk gjennom mange år. Jeg driver i grenselandet mellom praktiker og

teoretiker. Det er ikke sikkert de praktisk erfaringene anses som like teoretisk ”tunge”

som faglitteraturen, men like fullt vil jeg argumentere for at et slikt metaperspektiv er

viktig i en oppgave som denne.
 
English: An intermedial study of "Still crazy after all these years" and "American Tune" is an

analysis of two of the most famous melodies of Paul Simon. Central to the assignment

is to examine the major structures of the songs, the harmonic language and to

elaborate on how the lyrics communicate through music. Thus I will examine the

relationship between lyrics and words and other complex relationships in music that

are not immediately available.

In the genres of rock and pop, much of the collective artistic expression is not

specified in the written source material, namely the lyrics and music. In this case, the

starting point is the sounding material in the form of various recordings as well as

sheet music with piano excerpts with melody line, lyrics and chords.

Intermediality belongs to the later 1900s, while intermediality has been present in

religious and cultic forms through all times. Intermediality is the interaction between

at least two media. This may be the movies, theatre, comics, dance, and body

movement to music. Songs can also be seen in such a perspective as an intermedial

genre, using both words and music.

In recent years the concept of New Musicology has emerged. This direction claims

that the music can be contextually productive in the way musical structures and given

cultural context become charged with meaning when used. More modern

interpretations of music associated with New Musicology and the new developments

of musical hermeneutics, we find researchers as Susan McClary, Sieglind Bruhn and

Lawrence Kramer. Within this direction emphasis is on developing a sharp eye of

what is significant in music. Furthermore, one opens up for simultaneous and possibly

conflicting musical discourses. In this hermeneutic interpretation process, there is no

objectively definitive answer. The borderline between subjective opinion and a

scientific approach will not could be drawn sharply in this process. Thus, I have also

found support in some personal experiences as a performer of popular music for many

years. I operate in the borderland between practice and theory. Its not sure that the

practical experiences will be found as "heavy" as specialist literature, but nevertheless

I will argue for the importance of such a metaperspective in an assignment as this.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit