• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellomlederen i spenningsfeltet mellom forvaltning og ledelse av skolens praksis

Aschim, Alf Bjørge; Ellingsen, Ronald
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Mellomlederen i spenningsfeltet.. MPA Alf B. Aschim og Ronald Ellingsen.pdf (1.132Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132415
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration) [164]
Sammendrag
Samfunnet, elevene, foreldrene, teknologien og politikken endrer seg. Det stiller nye krav til skoleledelse (Utdanningsdirektoratet, 2011b). I forbindelse med utviklingen av en nasjonal rektorutdanning, har Utdanningsdirektoratet identifisert fem kompetanseområder for en rektor, hvorav fire handler om ledelsesfunksjoner og den femte om hva slags forhold en rektor har til lederrollen (Utdanningsdirektoratet, 2011a). Fra 2011 har målgruppen for rektorutdanningen blitt utvidet til å gjelde andre personer med lederstillinger i skoleverket, slik som assisterende rektorer, inspektører og avdelingsledere, og er i ferd med å få større karakter som en generell skolelederutdanning. Dette betyr at rektorutdanningens kompetanseområder også gjelder for mellomledere i skoleverket, og at det er et ønske om større ledelsesfokus hos de som skal bekle mellomlederrollen. Vi har derfor gjennomført en undersøkelse ved to videregående skoler i samme fylke ut fra problemstillingen:

Hvordan forstås og utføres mellomlederrollen i videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet som styrings- og innholdsreform?

Med utgangspunkt i denne problemstillingen, ønsker vi å finne svar på tre spørsmål:

a) Hvilken forståelse har mellomlederne av sin rolle og sine ledelsesoppgaver?

b) Hvilke(t) perspektiv(er) ligger til grunn for utøvelse av mellomlederrollen?

c) I hvilken grad møter mellomlederne i videregående skole myndighetenes forventinger og krav til skoleledelse?

Våre funn viser at mellomlederne har god forståelse for alle kompetanseområdene for skoleledelse som finnes i rektorutdanningen, men at det daglige hovedfokuset hos avdelingslederne ved begge skoler ligger på administrativ ledelse og personalledelse. Avdelingslederne ved begge skoler har et integrert syn på ledelsesfunksjoner og ledelsesperspektiver, og anvender ulike perspektiver i ulike situasjoner. Her er det en liten forskjell mellom skolene, men ellers er resultatene svært like. Avdelingslederne gir klart uttrykk for at de ønsker mindre byråkrati og forvaltning og mer tid til og kompetanseutvikling for å lede det som er skolens kjernevirksomhet, nemlig elevenes læringsarbeid.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit