Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Issue Date
Now showing items 21-40 of 236
-
Jenter med diagnose ADHD i skolen
(Master thesis, 2009)Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ... -
“Repeat after me” : hvordan møter lærerene førstetrinnselever som ikke behersker undervisningsspråket? En casestudie fra to førsteklasser, og deres lærere i Namibia
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven er en casestudie fra to første trinn klasser på en barneskole i Namibia. Jeg valgte en kvalitativ metode. Dataene ble hentet inn gjennom intervjuer av lærere og observasjon i klasserommet. Temaet for oppgaven ... -
En førsteklasse i Namibia : hvordan anerkjenner skolen elevenes sosiokulturelle bakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Skolesystemene i mange land i Afrika bygger på vestlige verdier, og innholdet kritiseres for å være fjernt fra elevenes hverdag. Skoleelever i Namibia scorer dårligere på lesing, skriving og regning enn elever fra ... -
AD/HD-elevenes situasjon i grunnskolen : en sammenligning av AD/HD-elevers og øvrige elevers sosiale og faglige kompetanse
(Master thesis, 2009)Norsk: Grunnskoleopplæringen skal i følge Opplæringsloven være inkluderende, og opplæringen tilpasses den enkelte. Til tross for dette rapporteres det om elevgrupper som faller utenom faglig og sosialt. På bakgrunn av dette ... -
Minoritetsspråklige barns medvirkning i barnehagen, hvem blir sett og hørt?
(Master thesis, 2009)Norsk: Siden den nye rammeplanen og barnehageloven trådte i kraft i 2006 har barns medvirkning fått en sentral plass i barnehagen, og personalet i barnehagen er forpliktet til å jobbe med barns medvirkning ut fra barnets ... -
Kan Inkluderingshåndboka bli et bedre verktøy? Hvordan kan modellen for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka utvikles?
(Master thesis, 2009)Norsk: Denne masteroppgaven belyser hvordan en modell for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka kan utvikles med sikte på å redusere opplevde hindringer og motstand av en gjennomføring og videreføring av inkluderingsarbeidet ... -
Stille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Norsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen ... -
Hvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalen
(Master thesis, 2010)Norsk: Hensikten med denne studien er å finne ut om elevvurdering kan gi muligheter for en forbedring av kvalitet i opplæringen. Den setter fokus på elevsamtaler og om de kan være et redskap som kan bidra til å gjøre ... -
Sammen kan vi klare det! : i hvilken grad får minoritetsspråklige foreldre muligheter til å bli myndiggjort i møtet med skolen gjennom et gitt opplegg for lese – og skriveopplæring, sett i lys av teori om anerkjennelse, makt og sosialisering
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hvordan foreldre til elever fra språklige minoriteter får mulighet til å bli myndiggjorte i forhold ... -
Motivasjon og fullføring : hvilken betydning har minoritetsspråklige elevers livsverden for motivasjon og fullføring av norsk videregående skole?
(Master thesis, 2010)Norsk: Bortvalg av videregående opplæring har vært et kjent tema lenge. Jeg ønsker å sette søkelyset på de minoritetsspråklige elevene. Ikke de som slutter, men de som blir. Undersøkelser viser at det er mange minoritetsspråklige ... -
Uro i timen: Hva er elevenes egen forståelse av sammenhenger mellom uro i klasserommet og ralsjoner, anerkjennelse og sosial bakgrunn?
(Master thesis, 2010)Norsk: Mange lærere opplever elever med undervisnings- og læringshemmende atferd i timene. I norsk skole har det lenge vært en tradisjon å se etter hva som kan være feil med eleven i slike tilfeller. I denne oppgaven ... -
Samarbeid mellom PPT og skole: For tilrettelegging av opplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke muligheter som kan ligge i samarbeidet mellom PPT og skole for å bedre de minoritetsspråkliges elevenes opplæringstilbud. Problemstillingen tar utgangspunkt i ... -
Skriftspråklig ferdighetstilegnelse i begynneropplæringen: Evaluering av forsøk med Fokus-metodikken – i lys av prinsippet tilpasset opplæring
(Master thesis, 2011)Norsk: Studien evaluerer klasseromstilpasning av Fokus – språklydsanger med oppgaver, opprinnelig utviklet innen spesialpedagogikken. Skjelfjords, Nyborgs og Frosts metoder er koblet sammen og tilsatt kreative læremidler ... -
Når skolen ikke innfrir.... : Knekker lærerne foreldrekoden i forhold til samarbeidet om barnas læringsmiljø? : Hva gjør skolen for å påvirke en lav utdanningskultur?
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Målet med denne oppgava er å belyse skolens samarbeid med foreldrene. Flere undersøkelser viser at elevenes bakgrunn spiller en rolle i forhold til deres skoleprestasjoner og resultater. De viser også ... -
”Eksterne smågruppebaserte deltidstiltak i skolen” : Et bidrag til utvikling av elevers sosiale kompetanse? En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2011)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle og funksjon bruk av eksterne smågruppebaserte deltidstiltak har for utvikling av elevers sosiale kompetanse. Som forsker ser jeg i denne studien nærmere ... -
Atferdsproblem blant de faglig sterke minoritetselevene : "Hvordan kan vi forklare at (noen) minoritetselever med sterke faglige ferdigheter likevel får sosiale- og atferdsproblemer i den norske skolen?"
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag I denne avhandlingen leter jeg etter årsakpåvirkninger på faglig sterke minoritetselevers atferdsproblemer. Jeg satt som en morsmållærer/tospråkliglærer med et spørsmål om disse elevers atferdsproblemer ... -
Hvilke faktorer kan bidra til- eller hindre en tilpasset og inkluderende opplæring for hørselshemmede elever?: Intervju med 7 hørselshemmede elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Nyere forskning viser at hørselshemmede elever har lavere læringsutbytte enn hørende elever (Hendar, O og Lundberg C 2010). For å finne ut hvordan man kan heve læringsutbyttet til hørselshemmede elever er det ... -
Ingen regel uten unntak
(Master thesis, 2011)Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ... -
Stress blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2011)Norsk: Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven har vært: I hvor stor grad opplever elever i videregående skole negativt stress, og hvilke sammenhenger kan finnes mellom stress, læringsutbytte, atferd og undervisning? ... -
Sammenhengen mellom elevers sosiale kompetanse og deres relasjon til læreren
(Master thesis, 2011)Norsk: Det har i de senere år vært fokus på elevenes læringsutbytte og trivsel i norsk skole. Det er mange elever som trives godt i skolen, men det er også elever som trives dårlig. Forskjellen mellom gutters og jenters ...