Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 231
-
"Jeg trodde han var norsk" - En tematisk analyse av minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg anerkjennelsesbegrepet i en skolekontekst. Mer konkret søkte jeg innsikt i minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen. Dette gjennom å blant annet sette ... -
Å fremje livsmeistring hjå elevar i småskulen som viser eksternalisert åtferd, og profesjonsfellesskapet si betydning i dette arbeidet
(Master thesis, 2022)Mange elevar som viser eksternalisert åtferd har ofte vanskar med det som vert fremja som viktige kompetansar for å meistra livet. I faglitteratur og styringsdokument vert desse omtalt som livsmeistringskompetansar, og ... -
Inkludering i skolen: En analyse av sentrale dokumenter for skolen, med fokus på inkludering og begreper knyttet til inkludering.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om inkluderingsbegrepet som kom inn i den norske skolen med Læreplanverket reform 97 (L97) etter Salamanca-erklæringen (UNESCO, 1994). Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon, og ... -
Elevkultur og læring
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. I denne kvalitative studien ønsker jeg å få svar på hva lærere legger i begrepet elevkultur for læring, om de tar hensyn til ... -
"Jeg står utenfor vinduet og ser". Voksne minoriteter sin opplevelse av anerkjennelse i arbeidsrettet norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvordan minoritetsspråklige opplever undervisningen, med tanke på hvordan deres kulturelle kapital blir anerkjent i opplæringssituasjonen. Deltakerne har vært en del av arbeidsrettet ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Differensiert undervisning i norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2022. Det er en kvalitativ oppgave der formålet er å finne ut av hvordan differensiering blir planlagt og gjennomført ... -
Praktisk og elevaktiv undervisning
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut av elevers erfaringer av elevaktiv og praktisk undervisning. Prosjektet har ... -
"... Vi må huske på hvordan barna ser verden ..." En kvalitativ studie av læreres tanker om, og erfaringer med, lekens plass i skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å få innsikt i, og forståelse for, hvilken funksjon leken har i skolen. Med et ønske om å ta utgangspunkt i læreres tanker om, og erfaring med, lek i skolen ble vår problemstilling: «Hvilken ... -
Hvordan opplever lærere at det har vært å arbeide med minoritetsspråklige elever under en pandemi?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om hvordan lærere har opplevd at koronapandemien har påvirket de minoritetsspråklige elevenes språklige og faglige utvikling, og hvilken innvirkning lange perioder med ... -
Den tause profesjonsutøveren Barnehagelærerens profesjonsutøvelse og standardiserte programmer i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har kommet frem gjennom en nysgjerrighet knyttet til den økende bruken av standardiserte programmer i barnehagen (Pettersvold & Østrem, 2019, s. 7) som har ført til debatt både i media og i fagmiljøet ... -
Morsmålets rolle i og utenfor skolen - en kvalitativ studie av flerspråklige elevers opplevelser av morsmålets rolle i og utenfor skolen
(Master thesis, 2022)I takt med økt innvandring har også det språklige mangfoldet i Norge økt. Utdanningspolitiske styringsdokumenter legger føringer for opplæringen, og tydeliggjør at skolen skal ivareta hele elevmangfoldet og samtidig se på ... -
Pedagogiske programmer som et ledd i kompetanseheving i barnehagen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske programmer kan bidra til økt kompetanseheving blant ansatte i barnehagen. I oppgaven vil vi presentere det som vi anser er relevant teori knyttet til tematikken. Oppgaven ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Rasisme i skolen - en kvalitativ studie av barns forståelser av og erfaringer med rasisme
(Master thesis, 2022)Målet for arbeidet med oppgaven har vært å utvikle dypere innsikt i elever på mellomtrinnet sin forståelse av og erfaringer med fenomenet rasisme. Dette danner utgangspunkt for oppgavens problemstilling: Hvilke forståelser ... -
Skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven søker innsikt i hvilke erfaringer de deltakende lærerne i prosjektet har med skole-/hjemsamarbeid der hvor elever med ADHD er involvert. Problemstillingen jeg har utarbeidet er: Basert på fire læreres ... -
Flerspråklige elevers bruk og utvikling av transspråkingsstrategier i skriving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er forankret i teori om transspråking. Transspråking er et begrep som går bort fra tradisjonelle syn på språk som autonome systemer, og ser på all språklig kompetanse som et samlet repertoar. Begrepet ... -
Kontaktlærere og spesialpedagogenes arbeid med å inkludere elever med lærevansker i ordinær undervisning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Dette studiet handler om inkludering i ordinær undervisning for elever med lærevansker. Formålet med forskningsarbeidet er å få økt kunnskap om inkludering av elever med lærevansker i ordinær skole. Fokuset i ... -
Pedagogiske programmer som et ledd i kompetanseheving i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske programmer kan bidra til økt kompetanseheving blant ansatte i barnehagen. I oppgaven vil vi presentere det som vi anser er relevant teori knyttet til tematikken. Oppgaven ... -
Tett på eller langt ifra? En kritisk diskursanalyse av hvordan elever med funksjonsnedsettelse kategoriseres i politiske dokumenter og hvordan dette kan påvirke forståelsen av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Hvordan kategoriseres elever med funksjonsnedsettelse i Meld. St. 6 (2019-2020) og Meld. St. 25 (2020-2021), og hvordan kan dette påvirke forståelsen av tilpasset opplæring? Problemstillingen ovenfor forsøker jeg å besvare ...