• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kjennetegner ledelsen og kulturen ved skoler med høy måloppnåelse? En studie av dynamikken mellom tilpasset opplæring og resultatorientering

Eng, May Yvonne
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Eng.PDF (684.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132704
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [176]
Sammendrag
Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en

empirisk undersøkelse om hva som kjennetegner skoleledelsen og skolekulturen ved skoler

som har høy resultatoppnåelse. Bakgrunnen for undersøkelsen er at mange kommuner

opplever store sprik i resultatoppnåelsen av de nasjonale prøvene mellom de forskjellige

skolene. Ofte skyldes dette tilfeldigheter og vil endre seg ved neste kartlegging, men av og

til er disse forskjellene uttrykk for tendenser i skolene. Målet for undersøkelsen er å

identifisere ulike faktorer innenfor ledelsen og kulturen i skolene som med støtte i teori kan

antas å bidra til den høye resultatoppnåelsen samtidig som prinsippet om tilpasset opplæring

er ivaretatt.

Det empiriske grunnlaget for oppgaven er tre gruppeintervjuer av skolers lederteam, og tre

gruppeintervjuer av lærere ved de samme skolene. Denne kvalitative undersøkelsen ser på

hvordan tilpasset opplæring kontra kravet om resultater kommer til uttrykk i skolekulturen,

representert ved både lærere og deres ledere. Blant annet ser denne undersøkelsen på

klasseledelse i lys av John Hatties analyser om hva som har effekt på elevers læring, og

hvordan ledere synes å benytte seg av Hersey og Blanchards modell for situasjonsbetinget

ledelse overfor et komplekst og sammensatt personale. Dagens rektorers profesjon er i

endring, og teori og empiri i denne oppgaven søker å belyse dynamikken mellom den

pedagogiske tradisjonen og den målorienterte økonomien.

Alle teorier som er benyttet og all empiri som er innhentet i denne undersøkelsen relateres

tilbake til skolekulturen, og hvordan lederne synes å være nøkkelkomponenten i utviklingen

av en resultatorientert og samtidig inkluderende kultur for læring.
 
English: This is a Master’s degree thesis in Adapted Education at Hedmark University College. This

thesis is an empirical study of which factors in leadership and school culture schools with

high goal achievement have in common. The background for this study is that many

municipalities experience a large variety of results between schools. Sometimes this

phenomenon are random and relates to the pupils, but if there is a tendency of low goal

achievement in a school this might have something to do with the school itself and its

system. Based on theory presented in this thesis, this study aims to identify different factors

within school leadership and -culture that might contribute to this high goal achievement,

while at the same time the principle of adapted education is being implemented.

The empirical foundations for this thesis are three group interviews of as many schools

leaders, and three group interviews of teachers at the same schools. This qualitative survey

study how adapted learning together with governmental demands and expectations about

high test scores are expressed by teachers and principals through school culture. This survey

look upon John Hatties’ (2009) analyses about what teachers can do that might have effect

on the pupils learning. It also study how principals seems to use Hersey and Blanchards

(1988) model of situational defined styles of leadership onto a complex and diverse staff of

teachers. The principal profession of today is changing, and the theories and empirical data

in this thesis seeks to enlighten the tension between the pedagogical tradition and the goal

orientated economical policy.

Every theory used and every empirical data found in this study relates back to school culture

and how the school leaders seems to be the key component in the development of a culture

for learning that combines goal orientation with inclusion.
 
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit