Now showing items 28-47 of 1233

    • Autonomi i Kroppsøving 

      Gaarden, Sondre (Bachelor thesis, 2015)
      Forfatter: Sondre Kveen Gaarden, faglærerutdanning – 2014 Høgskolen i Hedmark avd. Elverum Tittel: Autonomi i kroppsøving Problemstilling: Påvirker autonomi graden av motivasjon og fysisk aktivitet i ...
    • "Av og til helbrede, ofte lindre, alltid trøste" 

      Rendalen, Andrea Selene; Pedersen, Lene Westbye (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk tittel: «Av og til helbrede, ofte lindre, alltid trøste» Engelsk tittel: «Sometimes cure, usually help, always comfort» Hensikt: Å få økte kunnskaper om hvordan sykepleieren kan fremme verdighet hos døende ...
    • Avlingsregistrering i eng – NIR sensor på selvgående finsnittere 

      Havn, Olav (Bachelor thesis, 2021)
      Selvgående finsnittere er godt utbredt i Norge og det er flere som har begynt å ta i bruk NIR sensor og utstyr for avlingsregistrering i eng. I denne oppgava har jeg undersøkt hvilken nytteverdi dette utstyret har, ...
    • Å se de usynlige - Sykepleie til barn som er pårørende 

      Omsland, Yrja Mikkelsen; Olsen, Hege Marie (Bachelor thesis, 2018)
      Tittel: «Å se de usynlige» «To see the invisible» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gjennom kommunikasjon og samtale forebygge psykiske problemer hos barn når mor eller far har en psykisk lidelse?» Hensikt: Å ...
    • Å skape en god relasjon til kreftsyke barn og deres foreldre 

      Olsen, Camilla; Bratlie, Elisabeth (Bachelor thesis, 2018)
      Bakgrunn: Mellom 2005 og 2014 var det 1281 nye tilfeller av kreft hos barn. Omtrent 140 barn i Norge får kreft hvert år. Oppgaven er rettet mot hvordan vi kan skape en god relasjon til disse barna og deres foreldre under ...
    • Å uttrykke seg er ikke alltid lett når andre ikke forstår 

      Nilsen, Maren Kristine Huse; Nyenetue, Franthresa Kmanue (Bachelor thesis, 2018)
      Bakgrunn: Vi har opplevd mange positive og negative opplevelser ved bruk av kommunikasjon i utfordrende situasjoner og ønsker gjennom oppgaven å tilegne oss nye kunnskaper. Hensikt: Å belyse kunnskaper og erfaringer ...
    • ”Å være sin egen medisin” 

      Hauge, Marita Pedersen; Engebretsen, Anne Mette (Bachelor thesis, 2015)
      Introduksjon Tittelen er: ”Å være sin egen medisin”. Oppgaven handler om hvordan god sykepleie kan bidra til styrket egenomsorg ved diabetes type 2. Den er begrenset til personer over 60 år, som mottar hjemmesykepleie. ...
    • Bak diagnosen - en kognitiv terapeutisk tilnærming til pasienter med schizofreni 

      Bakka, Erlend Jørstad; Sæther, Karl-Oskar (Bachelor thesis, 2014)
      Bakgrunn: Å møte vrangforestillinger kan oppleves vanskelig, og det kan være utfordrende å møte de som har dem på en måte som ikke virker krenkende for pasienten. Hensikt: Undersøke om kognitiv terapi og dens prinsipper ...
    • Balanseferdigheter blant 2-åringer i to forskjellige barnehager. 

      Frydenlund, Vilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Barnehagens innhold og oppgaver er en viktig brikke i barns utvikling. Denne oppgaven tar for seg barns fysiske utvikling, grovmotorikk og balanseferdighet. Datainnsamlingen har foregått i to forskjellige barnehager ...
    • Balanseferdigheter. 

      Bergerseter, Mia In Hee Solvang (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på femåringers balanseferdigheter i en natur – og gårdsbarnehage og i en tradisjonell barnehage. Formålet med denne oppgaven er å sammenligne disse to barnehagene, og se om det var ...
    • "Bare en narkoman" 

      Nilsen, Mari; Lindberg, Ingeborg Ystaas (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: ”Bare en narkoman”, ”Just an addict”. Problemstilling: ”Hvordan ivaretar sykepleiere opioidavhengige pasienter med behov for smertebehandling på somatisk sykehus?”. Kort beskrivelse av oppgaven: Oppgaven tar for ...
    • Barn av Jehovas vitner i Skolen 

      Medlie, Kristian Aagaard-Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven omhandler barn av Jehovas vitner i skolen, hvilke utfordringer de kan møte på og hvordan lærere kan møte disse utfordringene på skolen og i undervisningssammenheng. Lærerens rolle vil, gjennom ...
    • Barn er motiverte 

      Senstad, Petter (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Motivasjon er et begrep som ofte brukes i skolesammenheng. I følge Manger (2010), kan motivasjon betraktes som en tilstand som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ...
    • Barn i sorg. 

      Wennerstrand, Oda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Min problemstilling: Hvilke kunnskaper bør barnehagelæreren ha om barns sorg og sorgreaksjoner ved dødsfall i nære relasjoner? Hensikten med denne oppgaven er å vurdere hvilke kunnskaper barnehagelæreren og øvrige ...
    • Barn og diabetes type 1 

      Ramstad, Marte Elise; Sagbakken, Sina Bekkelund (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Vi har valgt denne problemstillingen fordi diabetes type 1 er svært utbredt hos barn i Norge. Videre har vi lite erfaringer med barn og ønsket å lære mer om denne pasientgruppen. Vi ønsket videre å se på hvordan ...
    • Barn som ikke leker med andre barn. 

      Madsen, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror ...
    • Barn som pårørende 

      Hagen, Heidi Solli; Halvorsen, Lena Solberg (Bachelor thesis, 2014)
      Tittel: «Barn som pårørende» Hensikt: Å få økt kunnskaper om hvordan sykepleier kan møte barn som pårørende på en psykiatrisk avdeling, og hvordan ivareta de gjennom samtale og kommunikasjon. Ved å belyse dette ønsker vi ...
    • «Barn som pårørende er også vårt ansvar» 

      Øieroset, Oda Hansen; Ruset, Vilde Øvstedal (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: «Barn som pårørende er også vårt ansvar.» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gi trygghet til barn på sykehus der forelder er akutt alvorlig syk?» Formål: I 2010 fikk barn som pårørende rettigheter i form ...
    • Barn utsatt for seksuelle overgrep 

      Hauger, Monica (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven redegjør for hva skolen kan gjøre for barn som er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Rettigheter og lover legger føringer på at skolen har et stort ansvar ovenfor barnet. For å besvare problemstillingen ...
    • Barn, traumer og musikk 

      Pehrson, Sunniva Høiberg (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ...