• Begrepsforståelse i naturfag hos flerspråklige elever. 

      Brunvoll, Marianne (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan tospråklig fagopplæring kan påvirke en flerspråklig elevs begrepsforståelse og mestringsfølelse i naturfag. For å finne ut om det ble endring med tospråklig fagopplæring, ...
    • Begrepsforståelse og arbeidsmetoder i naturfag. 

      Jørgensen, Hanne Westmo (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven er det undersøkt hvordan begrepsforståelse kan øke elevenes begrepsforståelse gjennom ulike arbeidsmetoder. Jeg utførte en kvalitativ studie hvor jeg ved hjelp av rammeverket ”fra ord til begrep” ...
    • BRØK PÅ MELLOMTRINNET - en undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne innenfor temaet brøk på 7.trinn. 

      Olsen, Marianne (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er brøk på mellomtrinnet, og problemstillingen lyder som følger: Hvilke misoppfatninger innenfor brøk kan man finne på 7.trinn? For å besvare denne problemstillingen har jeg benyttet et ...
    • Brøkforståelse på 6.trinn - En undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne om brøk på 6. trinn. 

      Løkken, Anette Tveterhagen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Brøk regnes for å være et av barneskolens vanskeligste temaer innenfor matematikk, og denne oppgaven omhandler hvilke misoppfatninger i brøk vi kan finne på 6.trinn. For å hjelpe elevene på rett vei er det viktig ...
    • Elevenes forståelse av begrepet kraft. 

      Solstad, Amalie Enghaug (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Problemstillingen for denne oppgaven er: ”Hvordan utvikler elever sin forståelse for kraftbegrepet med og uten erfaring fra utforskende arbeidsmåter?”. For å undersøke dette har jeg brukt deler av praksisperioden ...
    • Korleis fangar ein energi frå lærebøker i naturfag? 

      Himle, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dette studiet bygger på ei kvalitativ innhaldsanalyse om korleis to ulike lærebøker i naturfag nyttar språk og omgrep til å formidle omgrepsforståing for energi. Energi er eit omfattande omgrep, og det krever ein ...
    • Lærernes tilrettelegging av språkutvikling og begrepslæring for minoritetsspråklige elever 

      Phuting, Rem (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et resultat av en kvalitativ intervjustudie, med tre lærere fra en skole i Østlandsområdet. Studien har som formål å finne ut hvordan lærerne jobber for å stimulere språkutvikling og ...
    • Læringsutbytte i utforskende arbeid 

      Håland, Beate (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven ser jeg på læringsutbyttet i utforskende arbeid. Ludvigsenutvalget mener at utforskende arbeid er positivt for elevenes læring, og sier derfor at utforsking bør inkluderes som et av kompetanseområdene ...
    • Utforskende arbeid og begrepsforståelse i naturfag 

      Engseth, Malin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen jeg undersøker er hvordan kan utforskende arbeid med nedbryting på 4.trinn føre til bedre begrepsforståelse? Ved å analysere tankekart og intervjue tre elever har jeg kartlagt elevenes forståelse ...