dc.contributor.author | Kummeneje, Simen | |
dc.date.accessioned | 2013-07-10T12:15:29Z | |
dc.date.available | 2013-07-10T12:15:29Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132824 | |
dc.description | Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Forfatter: Simen Kummeneje.
Tittel: Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget.
Bakgrunn: I dagens Norge er vi veldig opptatt av tilpasset opplæring og å få alle med i undervisningen. Med årene har kjønnsdeling av klassene, spesielt da i kroppsøving, blitt mer og mer diskutert i forhold til denne utfordringen. Jeg vil på bakgrunn av dette undersøke mer om denne problemstillingen: Hvordan opplever elever, i en ungdomsskole på Østlandet, at kjønnsdeling i en kroppsøvingstime med fotball kan være med på å øke mestring og prestasjon?
Mening: Denne undersøkelsen har som formål å belyse resultater av kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget. Undersøkelsen skal gi informasjon om hvorvidt situasjonen vil forbedre eller forverre elevenes mestring og resultater i faget og ta opp diskusjoner rundt disse resultatene i forhold til etiske grunner om kjønnsdeling skal bli aktuelt eller ikke.
Metode: Undersøkelsen vil ha en kvalitativ strategi i form av observasjon av kroppsøvingstimer og dybde-intervju med 4 elever, 2 gutter og 2 jenter. Spørsmålene vil omhandle elevens syn på egen mestring, prestasjoner og generelle syn på kjønn og aktivitet.
Resultater: Elever er ulike og krever forskjellige miljø og aktiviter for å yte i faget. 2 av informantene opplevde kroppsøvingstimene som bedre ved kjønnsdelte grupper og de resterende 2 opplevde at kroppsøvingstimene ble dårligere. Samtidig var mine observasjoner at; jentene får et høyere nivå på timene sine, mens guttene får noe mer blandet resultat.
Konklusjon: Informantene har ulike opplevelser av kjønnsdelt kroppsøving med fotball som tema. Noen opplever det som positivt og andre som negativt. Årsaken for dette varierer fra person til person. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | idrettsfag | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | kjønn | no_NO |
dc.subject | kjønnsforskjeller | no_NO |
dc.subject | jenter | no_NO |
dc.subject | gutter | no_NO |
dc.subject | mestring | no_NO |
dc.title | Kjønnsdeling i kroppsøvingsfaget | no_NO |
dc.title.alternative | Sex-segregation in physical education | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 47 | no_NO |