dc.contributor.author | Bertelsen, Richard | |
dc.date.accessioned | 2013-07-10T11:30:03Z | |
dc.date.available | 2013-07-10T11:30:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132828 | |
dc.description | Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Forfatter:
Richard Bertelsen,
Faglærer kroppsøving 2013, Høgskolen i Hedmark, avd. Elverum
Oppgavens tittel:
Hvordan fysisk inaktive ungdommer påvirker legitimeringen av kroppsøving?
Problemfelt:
Målet med denne oppgaven er å finne ut hvordan kroppsøvingslærere ser på økt helsefokus i kroppsøving og at faget i større grad legitimeres på grunnlag av økt inaktivitet blant ungdommer. Undersøkelsen ble gjort på en ungdomsskole i på Østlandet.
Teori:
I dette kapittelet skal jeg vise til relevant stoff i læreplanen, lovverk, forskning og teori på problemområdet. Jeg belyser forskning på hvor fysisk aktive barn og ungdommer er, med utgangspunkt i Helsedirektoratets anbefalinger om 60 minutter med aktivitet hver dag. Med utgangspunkt i dette skal jeg se på legitimering av kroppsøvingsfaget og hvilke konsekvenser helsefokus kan ha på fagets verdier.
Metode:
Oppgaven benytter seg av kvalitativt intervju som metode. Jeg intervjuet to kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på Østlandet. Dette for å belyse hva kroppsøvingslærere mener om påvirkningen inaktive barn og ungdommer har på legitimeringen av kroppsøvingsfaget og på helsefokus i faget.
Resultater og diskusjon:
Mine hovedfunn var at kroppsøvingslærerne brukte argumenter som inaktivitet blant barn og ungdommer og nytteverdien faget har som rekreasjon i en ellers tung hverdag som begrunnelse for hvorfor faget er viktig.
Konklusjon
Sammenlignet med funnene i teorikapittelet stiller informantene seg mer positivt til at kroppsøvingsfaget legitimeres på helseargumenter og fagets verdi som rekreasjonsfag.
Nøkkelord:
Legitimering, helse, inaktivitet, rekreasjon, kroppsøving. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | idrettsfag | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | helse | no_NO |
dc.subject | inaktivitet | no_NO |
dc.subject | ungdom | no_NO |
dc.subject | rekreasjon | no_NO |
dc.title | Hvordan fysisk inaktive ungdommer påvirker legitimeringen av kroppsøving? | no_NO |
dc.title.alternative | How physical inactive youth affect legitimation of physical education? | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 35 | no_NO |