• Anerkjennelse som grunnlag for en vellykket identitetsdannelse. 

      Timmer, Helene (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dannelse er en sentral del av skolens mandat, og dermed også en sentral del av lærerens arbeid. Honneth mener at en vellykket identitetsdannelse er et resultat av anerkjennelse på tre ulike nivåer: kjærlighet, ...
    • Anerkjennelse som mulighet for utvikling og mestring 

      Westgård, Gunn-Helén Berger (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor-oppgaven er en studie av hvilke tanker lærere har rundt sitt møte med eleven i skolen, og hvordan det kan påvirke elevenes selvbilde. Elevenes selvbilde er noe som utvikles i relasjon med andre. ...
    • Argumenter og forventninger knyttet til ny femårig grunnskolelærerutdanning 

      Fuglem, Aurora Mølmann (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Meninger og debatt om hva som skal være innhold og form på grunnskolelærerutdanninga i Norge er ikke et nytt fenomen. Allerede ved oppstarten av de første statlige lærerseminarene grunnlagt tidlig på 1800-tallet, ...
    • Bruddet mellom kirke og skole 

      Høines, Kjetil (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Grunnskolen i Norge har sin spede begynnelse i 1739. Den gang kun som en forlengelse av kirken, og dens funksjon var utelukkende konfirmasjonsforberedelse. I dag ser vi at situasjonen er en helt annen. Denne oppgaven ...
    • Bruk av vurdering for læring, med fokus på både faglig og sosial læring hos elever. 

      Kroken, Tina Wernerson (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg temaet vurdering, hvor jeg har fokus på både faglig og sosial læring. Dette er blitt et økende tema dagens skoledebatt, som har gitt et økt fokus på å gi elever veiledning ...
    • Brøkforståelse på 6.trinn - En undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne om brøk på 6. trinn. 

      Løkken, Anette Tveterhagen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Brøk regnes for å være et av barneskolens vanskeligste temaer innenfor matematikk, og denne oppgaven omhandler hvilke misoppfatninger i brøk vi kan finne på 6.trinn. For å hjelpe elevene på rett vei er det viktig ...
    • De vanskelige samtalene – lærerens kommunikasjon med foreldre til barn med utfordrende atferd 

      Pettersen, Sidsel (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Temaet for oppgaven er samarbeidet mellom skole og hjem, og hvordan lærerens kommunikasjon kan påvirke relasjonen til foreldrene. Problemstillingen blir belyst gjennom teori og intervjuer med foreldre til et barn ...
    • «Det var så mye bedre før i tida». En kvalitativ studie av utfordringer rundt IKT i skolen. 

      Sondre Bjørnstad Noren, Sondre Bjørnstad (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Den vestlige hverdagen blir mer og mer digitalisiert, hvor det kreves at brukerne lærer seg å bruke de digitale verktøyene på en effektiv og kritisk måte. Da må skolen, med det oppdragelsemandatet skolen har, bidra ...
    • Dialoger i naturfagundervisningen. 

      Bakkerud, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for studien er dialoger i naturfagundervisningen. Problemstillingen jeg har søkt å finne svar på er: Hvordan kan dialoger fremme læring i naturfag? Studien viser at lærers valg av kommunikativ tilnærming har ...
    • En studie om læreres refleksjoner rundt et samlivsbrudd påvirkning på elevers sosiale ferdigheter og faglige læring 

      Eriksen, Hege Lunde (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I dagens samfunn velger hvert 5. samboerpar med felles barn å gå fra hverandre, mens ca 9000 gifte par skiller seg. De aller fleste barn viser reaksjoner på et samlivsbrudd som varer lengre enn ett år. Disse ...
    • Forebygging av mobbing 

      Sandholt, Anette Østereng (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk. Mobbing er et alvorlig tema som er svært aktuelt i skolen. Mobbing rammer flere tusen elever, reduserer elevenes læringsutbytte og er en kilde til utvikling av psykiske helseproblemer. Mobbing må bekjempes gjennom ...
    • Foreldresamarbeid. 

      Juven, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er skole-hjem samarbeid, og problemstillingen er ”Hvordan kan jeg som nyutdannet lærer legge til rette for samarbeid med foreldre?”. Skole-hjem samarbeid er helt avgjørende for at ...
    • Fortellinger og dannelse i kristendoms-, religions-, livssyns- og etikkfaget 

      Odden, Marléne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Opplæringens mål står skrevet i læreplanverket og formålsparagrafen. I læreplanens generelle del vektlegges elevenes dannelse eksplisitt og implisitt. I KRLE-fagets læreplan uttrykkes også dannelsesmålet eksplisitt, ...
    • Fremtidens kunnskap gjennom muntlighet 

      Torbergsen, Hege (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Ludvigsenutvalget kom i 2015 med en rapport om tanker for hva som vil bli viktige fokuspunkter for fremtidens skole. De fremholdt dybdelæring som en sentral ferdighet for å mestre utfordringer fremtidig skole og ...
    • Inne bra, men ute best. Et kvalitativ studie av uteskolematematikk. 

      Grabon, Michal (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgave tar jeg for meg undersøkelse av hvordan uteskole påvirker interessen for matematikk. Forskningen er basert på intervju av 6 elever som ble gjennomført i etterkant av uteskoledagen. I oppgaven ...
    • Introduksjon av partikkelmodellen på 4.trinn. 

      Finnstun, Carina Marie (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven baserer seg på problemstillingen: Hvordan kan man introdusere partikkelmodellen allerede på 4.trinn? I den forbindelse har jeg gjennomført et undervisningsopplegg om stoffer over 4 uker. Jeg har brukt ...
    • Klasseledelse i utvikling 

      Pinaas, Ingelill (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan erfarer/opplever lærere sin egen klasseledelse ved bruk av IKT i undervisningen sammenliknet med undervisning uten bruk av IKT? Dagens samfunn er i stadig utvikling, også når det gjelder teknologi i skolen. ...
    • Klasseledelse og læringsbrett 

      Engebråten, Ida (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Tema for denne bacheloroppgaven er klasseledelse og læringsbrett. Problemstillingen er: På hvilken måte kan læringsbrett brukes som et verktøy til å utøve god klasseledelse? I arbeidet med oppgaven har jeg sett ...
    • Lese- og skrivevansker 

      Lund, Katrine Aannestad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: «Hva vektlegger lærere i arbeidet med å fremme leseferdigheten hos elever på mellomtrinnet med lese og skrivevansker?», som skal hjelpe til å finne svar på hva ...
    • Leseopplæring før mellomtrinnet. Hvordan arbeider leselærere med lesing på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet. 

      Larsen, Heidi Merete Wangen (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er lesing på 4. trinn i flerkulturelle klasser. Problemstillingen er ”hvordan arbeider lærerne for å øke elevenes lesekompetanse på 4. trinn i to flerkulturelle klasser på Østlandet”. ...