dc.contributor.author | Rindhølen, Solfrid | |
dc.date.accessioned | 2013-10-17T08:13:07Z | |
dc.date.available | 2013-10-17T08:13:07Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132896 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag: I denne oppgaven har det blitt sett på hvordan utforskende arbeidsmåter kan påvirke elevers holdninger til naturfag. Det har blitt gjort intervjuer av tre elever ved tiende trinn. Intervjuene omhandler deres erfaringer rundt naturfag, hvordan de har jobbet i faget og hvordan de synes det er best å jobbe med faget. I tillegg har det blitt tatt opp hva de tenker om faget, hva tror elevene er hensikten med faget. Relevant teori rundt temaene blir trukket frem i tillegg til hvilken metode som ble brukt og hvorfor. Det virker i etterkant av intervjuene til at eleven hadde en snever erfaring med å jobbe utforskende i skolen, men likevel nevner de elementer som kan underbygge grunnen til å øke bruken av utforskende arbeidsmåter i naturfag. | no_NO |
dc.description.abstract | Summary: Through this bachelor thesis, it have been reviewed how inquiry can affect students's attitudes toward science. Three students at tenth grade have been interviewed. The interviews contains information about the students' experiences of science in schools. Important questions is therefore how the students work with the subject, and which working methods they would prefer. In addition, we discussed their thoughts about science as a subject, and the purpose of it. Relevant theories are presented, and the methods that have been used are described. As a result of the interviews, I can conclude that the students had little experience of the use of inquiry in the classroom. However, the students mentioned in the interviews elements that support the use of inquiry in science. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | utforskende arbeidsmåter | no_NO |
dc.subject | holdninger | no_NO |
dc.subject | læringslyst | no_NO |
dc.subject | GLU | no_NO |
dc.title | Utforskende arbeid i naturfag er spennende! – En kvalitativ studie av utforskende arbeid i naturfag og elevenes holdninger til dette faget. | no_NO |
dc.title.alternative | Inquiry in science is exciting! – A qualitative study of inquiry in science and students' attitudes to this subject | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 32 | no_NO |