• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering på veien til læring

Johansen, Hege
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Johansen.pdf (445.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132930
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade [105]
Sammendrag
Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg selv og overvåke egen læring slik at de blir mer selvstendig.

Vurdering kan også være et tveegget sverd hvor negative tilbakemeldinger kan gi en følelse av lav mestringsfølelse, dette kan påvirke læringsutbytte negativt. Motsatt vil elever som opplever gode tilbakemeldinger som oppleves positive og relevante, påvirke læringsutbytte positivt.

Videre vil klare og tydelige mål som viser elevene hva de jobber mot og vurderes ut fra, sammen med gode tilbakemeldinger om hvordan de skal komme seg videre i sin læring, påvirke læringsutbytte positivt.

En lærer som fremstår som en tydelig autoritativ klasseleder med evne til å bygge gode relasjoner og skape et godt klassemiljø, vil påvirke muligheten for økt læringsutbytte for sine elever.
 
Summary: Assessment for learning is about giving students feedback on their own development in such a way that they can use it to learn more effectively. It is about giving students the tools they need to assess themselves and monitor their own learning process, such that they can become more independent.

Assessment for learning can also be a double-edged sword in that negative feedback sometimes leads to reduced self-confidence and therefore affects outcomes negatively. Conversely, positive and relevant feedback may lead to increased self-confidence and consequently enhances the learning process.

Furthermore, clearly stated learning goals combined with feedback on how to improve their ability to learn will enhance the outcomes. A teacher who stands out as a clear authoritative class leader with the ability to build good relationships and create a good classroom environment, will likely stimulate an increased ability to learn among the students.
 
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit