Det skjedde i de dager... Om bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet
Abstract
Sammendrag: Denne bacheloroppgaven omhandler bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet. Bakgrunnen for valg av tema er å finne i læreplanen for faget, hvor fokuset på fortelling er stort. Fortellingen innehar en særstilling i nær sagt alle verdens religioner og kulturer, og er avgjørende for menneskets identitet og følelse av tilhørighet. Det blir dermed naturlig å innlemme fortellingen i RLE-undervisningen. Både kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme byr på et mangfold av rike, spennende fortellinger som formidler troslæren på en unik og lettfattelig måte. Også innen etikkundervisningen kan fortellingen være hensiktsmessig å bruke. Bruk av fortellinger byr på både utfordringer og muligheter for læreren, men størst og flest er definitivt mulighetene. Muligheter til å variere undervisningen, og muligheter til å behandle hver enkelt religion respektfullt ut fra sitt særpreg og mangfold. Summary: This bachelor thesis deals with the use of narratives in teaching about religions, philosophy and ethics in middle school. The reason for my choice of topic is to be found in the curriculum of the subject, where the focus on stories and storytelling is significant. The story holds a special position in basically all of the religions and cultures around the world, and is essential for human identity and sense of belonging. It is therefore only natural to incorporate narratives in teaching about religions, philosophy and ethics. Both Christianity, Judaism, Islam, Hinduism and Buddhism offers a plethora of rich, engaging stories that convey religious doctrine in a unique and easily understandable way. Use of narratives in teaching offers both challenges and opportunities for the teacher, but the opportunities are definitely the greatest. The narratives give the opportunity to vary the teaching methods and treat every religion with respect from their own uniqueness and diversity.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013