Løft til selvbestemmelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133299Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i tannpleie [26]
Sammendrag
Hensikten med vår bacheloroppgave var å finne ut om vi kunne bruke LØFT-metoden og SDT-teorien for å få unge i aldersgruppen 12-18 år til å bli mer interessert til å ivareta egen tannhelse. Vi har igjennom litteraturstudier og egne erfaringer, empiri, opparbeidet oss kunnskap om hvordan vi kan bruke LØFT og SDT i praksis. Våre funn tyder på at vi kan bruke både SDT og LØFT opp mot alle typer pasienter, og ikke bare i vår utvalgte aldersgruppe. Funnene tyder på at bruk av både LØFT-metoden og SDT-teorien hjelper pasienten med å tilegne seg kunnskap på en mer forståelig måte og gjennom økt bevissthet fører dette til at pasienten ivaretar tannhelsen på en bedre måte. Alle funn tyder på at tannpleier bør bli flinkere til å ta utgangspunkt i pasientens ønsker og behov gjennom aktiv lytting og i større grad involvere pasienten med i behandlingsplanlegging.
Beskrivelse
Bachelor i tannpleie, 2012