Digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 3
Abstract
Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra forskningsprosjektet Bruk av digitale
verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å
studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens
ungdomstrinn. Prosjektet gjennomføres som et aksjonsforskningsprosjekt
der aksjonen består i å påvirke lærerne til å bruke mer digitale verktøy i tråd med
Kunnskapsløftet og kravene til digitale kompetanse. Prosjektet har fulgt elever og
lærere på en ungdomsskole gjennom 9. og 10. trinn og har brukt en tilsvarende
skole som referanseskole.
Rapporten viser elevenes utvikling av digital kompetanse fra høsten 2007 til våren
2009. Den bygger på tre målinger av de digitale ferdighetene til elevene. Målingene
er gjort ved hjelp av et spørreskjema. Rapporten er stort sett en presentasjon av
data fra kartleggingen med lite forsøk på analyse. English: This is a work report from a research project on digital literacy and
learning among lower secondary learners in Norway. The overall objective is to study
the possible impacts of digital literacy on learning. The project is designed as an
action research project in order to improve the way digital tools are used in the
learning process in the project school. It started in the autumn of 2007 and has
studied the pupils’ achievements in their 9th and 10th year of school.
This report is based on three surveys: at the start and at the end of the 9th year,
and at the end of 10th year.
Series
Notat03/2009